Cytat:kolego nie pewność w pisaniu ?? ale wiesz każdy od czegoś zawsze zaczyna [ ....ciach.... ] tu kolego jest właśnie ta twoja pomoc bardzo przydatna dzięki i pozdrawiam
Dzięki bardzo za uznanie ale naprawdę nie ma za co :-) na radiu już tak jest ktoś dał Ci pomoc na początku jak zaczynałeś, później to Ty dajesz innym.
To nie prawo czy przepis, choć można by to określić mianem "prawa zwyczajowego", które jest często silniejsze niż to pisane :-)
Moja niepewność dotyczyła jedynie zgodności szerszej treści moich postów z tematem wątku (wiele regulaminów for tak nakazuje), myślę że off topic w tym przypadku jest umiarkowany bo zahacza o temat wyboru radia do auta :-)
Przeczytałem wątek od dechy do dechy - nie chciałbym absolutnie nikogo krytykować, wszystkie rady i opinie są jak najbardziej wartościowe i cenne, nie chciałbym absolutnie mienić się jakimś radiowym guru bo jestem tylko amatorem samoukiem w dodatku tylko z b. małą wiedzą z zakresu elektroniki (technik-mechanik z zawodu).
Po dokładnym przeczytaniu całego wątku nasunęły mi się nast. przemyślenia:
- brak opisu jak właściwie podłączyć zasilanie radia a często jest poruszany jest temat zakłóceń radioelektrycznych w aucie - nie chodzi mi o biegunowość (a jeśli już to np. o zastosowanie rozwiązań wykluczających przypadkową zmianę biegunowości i temat zabezp.), miejsce podłączenia i ew. ofiltrowanie urz. siejących zakłócenia.
- opisywane są doświadczenia forumowiczów z różnymi radyjkami - i bardzo dobrze, daje to informację i wiedzę (najcenniejszą bo praktyczna) jak się różne radia sprawdzają w aucie - chodzi mi jednak o to że nie można porównywać słabo ekranowanego i ofiltrowanego radia ręcznego, czy małego radia mobilowego z radiem typowo mobilowym wyższej klasy np. klasy Jacksona czy idąc dalej mobilowych radii krótkofalarskich - bo to tak jakbyśmy porównywali Malucha lub Seicento z Sharanem, Alhambrą czy Galaxy :-) wiadomo od razu jak takie porównanie wyjdzie aczkolwiek wszystko to samochody :-)
- podobny temat to anteny, jest wymieniane i opisywane jest wiele anten a b. mało informacji na temat ich dostrojenia a to naprawdę są proste czynności.
- ostatni temat to bardzo dobrze że "wyszedł" w dyskusji z Tobą Stasio59 - nie wspomniano w wątku że należałoby sobie najpierw zadać pytanie do jakich celów ma służyć radio - inne kryteria wyboru będą dla radyjka tylko "antymiśkowego" a inne gdy ktoś zechce prowadzić dalekie łączności z samochodu czy mieć uniwersalne radio do auta i na bazówkę - nie wozi się przecież chipsów tirem cysterną :-)).
- mało poruszany temat bezpieczeństwa, wygody i ergonomii używania CB w aucie a zwłaszcza ten 1-szy wydaje mi się b. istotny, grucha stosunkowo mało absorbuje choć jedna łapka jest zajęta a na drodze różnie bywa, ale zmiana kanału tu już można by się zastanowić na jakim radiu będzie mało absorbująca naszą uwagę - rzecz z reguły dzieje się w ruchu warto o tym chyba pomyśleć.
- drobny ale też trochę istotny temat praktycznie b. mało poruszany - wybór mikrofonu do auta i jego czułość
- jeszcze jeden temat - zasięg - w przypadku "drogowym" ten można by tylko porównywać przyjmując za constans - otwarta przestrzeń - każda górka czy zabudowa na drodze fali zafałszuje to porównanie, inna polka łączności DX na odbiciu od warstw jonosfery tu grają rolę i warunki propagacji i sprzęt.
Myślę że może warto by takie informacje troszkę uporządkować i byłoby to przydatne dla Koleżanek i Kolegów zaczynających przygodę z radiem, nie jestem tylko pewien czy nie np. w jakimś "technicznym" oddzielnym watku.