Było juz wielokrotnie ale niektórzy bagatelizują, nie przyjmują do wiadomości itd.
Rozmiar homologowany a zamienniki opon
Dopuszcza się niewielkie odstępstwo od rozmiaru homologowanego przez producenta poprzez stosowanie tzw. "zamienników". Zamiennik to rozmiar opony lub koła, którego całkowita wysokość nie przekracza 2 procent różnicy w porównaniu do wysokości rozmiaru opon homologowanych. Dla przykładu: homologowany rozmiar to 185/65R15, stosując oponę szerszą 195/60R15, otrzymujemy zamiennik, którego różnica w wysokości koła wynosi 1,07 procenta, co mieści się w granicach normy. Inny przykład: rozmiar homologowany to 205/55R16 - zamiennikiem może być np 195/65R15 - całkowita różnica w wysokości wynosi 0,58 procent. Takie odchylenia mieszczą się w granicach normy i nie powodują negatywnych konsekwencji dla trakcji pojazdu. Pamiętajmy, że stosowanie rozmiarów opon zamiennych może powodować przekłamania na liczniku oraz zwiększone zużycie paliwa (w przypadku opon szerszych od zalecanych). Jeśli nie wiesz, jakie zamienniki możesz zastosować sprawdź zamienniki opon:
http://www.oponeo.pl/narzedzia/m/124/zam...opon.htmlx
Czy można stosować inny indeks prędkości i nośności niż zalecany?
W przypadku indeksów nośności i prędkości dla opon letnich nie wolno stosować indeksów niższych od homologowanych. Stosowanie opon z indeksem prędkości bądź nośności niższym od zalecanego jest niedozwolone i karalne w naszym kraju. Opony z niższymi indeksami znacząco obniżają bezpieczeństwo pojazdu, zwiększają ryzyko przedwczesnego zużycia opony bądź jej niekontrolowanego zachowania. Pamiętajmy też, że jeśli dojdzie do wypadku czy kolizji drogowej, ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania, gdy opony nie spełniają wymogów producenta.
Można natomiast stosować opony o wyższym indeksie prędkości, jednakże poza zwiększeniem stabilności przy jeździe na wprost, nie przyniesie nam to wymiernych korzyści, wręcz przeciwnie: zwiększymy opory toczenia, zużycie paliwa oraz pogorszymy komfort podróżowania (opona o wyższym indeksie prędkości od zalecanego jest twardsza, cięższa i głośniejsza).
Można również stosować opony o wyższym indeksie nośności od zalecanego, ale jedynym uzasadnieniem powinna być większa moc pojazdu lub posiadanie auta typu kombi. W przeciwnym razie, podobnie jak w przypadku podwyższonego indeksu prędkości, nie zyskamy zbyt wiele
Na podstawie ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.2)