25-04-2011, 09:45
nie ma takiej opcji. aku w zasadzie jest caly czas naladowany prawie w 100%. Przy odpaleniu odciaga od niego tylko pewna czesc ladunku powiedzmy "X" i czy to bedzie z duzego aku czy malego to nie istotne. Zauwaz ze mozna dzis kupic aku nieduzy pojemnoscia ale duzym pradem rozruchowym ale mozna tez kupic o duzej pojemnosci ale niewielkim pradzie rozruchu. Alternator ładuje aku do osiagniecia odpowiedniego napiecia na biegunach co swiadczy o naladowaniu aku. Jestemmechanikiem samochodowym- coprawda po studiach samochodowych ale pracowalem w zawodzie no i wlasnie elektryka/elektronika to moja specjalizacja.
Nie zaleca sie tylko przy duzych aku( im wieksza pojemnosc tym mniejszy opor wewnerzny) Zaraz po odpaleniu wkrecac silnik na duze obroty. Pala sie od tego diody w mostku prostowniczym altka. Choc musze powiedziec ze w nowszych oplach to sie na naprawialem tych altkow.Odziwo im mocniejszy altek tym bardziej sie palą. Jesli ktos troszke zna sie na elektryce i prawie ohma to sobie moze wyliczyc jaki stanowi opor aku dla altka gdy jest nieco wyladowany a auto odpalimy i przegazujemy. Aku ma zazwyczaj opornosc od 0,01 do 0,001 ohma a roznice napiec mozna przyjac powiedzmy 1 volt to bardzo ladnie wychodzi nam z prawa ohma. I=U/R czyli I=1/0,01=100A. Oczewiscie dochodza do tego spadki na kablach itd ale podaje te wyliczenia tak na szybkiego.
ALternator nie wie i nigdy nie bedzie wiedzial jakiej pojmenosci jest akumulator podlaczony do niego. Jednej waznej rzeczy nauczylem sie w szkole podstawowej a mianowicie ze pojemnosc kazdego ogniwa zmierzysz tylko i wylacznie jak rozladowujac go bedziesz moinitorowal, prad pobierany, czas i napiecie. Tsk wiec nie msa opcji zeby ktpo podal pojemnosc ogniwa lub baterii ogniw po zmierzeniu miernikiem bo miernikiem mozemy sprawdzic napiecie oraz wolekosc poboru pradu przez odbiornik.
Dla wtajemniczonych dodam jeszcze ze kiedys byly dwa rodzaje aku- tzw czarne i biale( kolor obudowy je tak charakteryzowal- popularne odrużnianie tych aku). Czarne byly stosowane np w mercach( stare puchacze, okularniki itp) tam napiecie bylo nieco inne bo 13,8V a te drugie to 14,4V. Zamieniajac te aku w autach w jednym byl wiecznie niedoladowywany a w drugim przeladowywany.Merce mialy nieco inaczje ustawiony regulator ladowania. Teraz mamy tylko te 14,4V.
Nie zaleca sie tylko przy duzych aku( im wieksza pojemnosc tym mniejszy opor wewnerzny) Zaraz po odpaleniu wkrecac silnik na duze obroty. Pala sie od tego diody w mostku prostowniczym altka. Choc musze powiedziec ze w nowszych oplach to sie na naprawialem tych altkow.Odziwo im mocniejszy altek tym bardziej sie palą. Jesli ktos troszke zna sie na elektryce i prawie ohma to sobie moze wyliczyc jaki stanowi opor aku dla altka gdy jest nieco wyladowany a auto odpalimy i przegazujemy. Aku ma zazwyczaj opornosc od 0,01 do 0,001 ohma a roznice napiec mozna przyjac powiedzmy 1 volt to bardzo ladnie wychodzi nam z prawa ohma. I=U/R czyli I=1/0,01=100A. Oczewiscie dochodza do tego spadki na kablach itd ale podaje te wyliczenia tak na szybkiego.
ALternator nie wie i nigdy nie bedzie wiedzial jakiej pojmenosci jest akumulator podlaczony do niego. Jednej waznej rzeczy nauczylem sie w szkole podstawowej a mianowicie ze pojemnosc kazdego ogniwa zmierzysz tylko i wylacznie jak rozladowujac go bedziesz moinitorowal, prad pobierany, czas i napiecie. Tsk wiec nie msa opcji zeby ktpo podal pojemnosc ogniwa lub baterii ogniw po zmierzeniu miernikiem bo miernikiem mozemy sprawdzic napiecie oraz wolekosc poboru pradu przez odbiornik.
Dla wtajemniczonych dodam jeszcze ze kiedys byly dwa rodzaje aku- tzw czarne i biale( kolor obudowy je tak charakteryzowal- popularne odrużnianie tych aku). Czarne byly stosowane np w mercach( stare puchacze, okularniki itp) tam napiecie bylo nieco inne bo 13,8V a te drugie to 14,4V. Zamieniajac te aku w autach w jednym byl wiecznie niedoladowywany a w drugim przeladowywany.Merce mialy nieco inaczje ustawiony regulator ladowania. Teraz mamy tylko te 14,4V.
3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.