Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
auto ściąga na prawo
#11
Oooo i tu się Kolego grubo mylisz. Jeśli jest różnica w pochyleniu kół to nie ma bata zbieżność nic nie da.
Wszyscy mówią tylko o zbieżności a jest to TYLKO jeden i to nie najważniejszy parametr geometrii zawieszenia...

Jeśli chodzi o przednie zawieszenie to masz tak:

- zbieżność
- kąt pochylenia koła
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Zbieżność jest istotna ale najważniejszą rolę odgrywają pozostałe parametry - nawet minimalne różnice pomiędzy pochylenie koła prawego i lewego będą skutkować ściąganiem w bok, nawet przy idealnie ustawione zbieżności.
Tych parametrów niestety w SGA nie da się ustawić a zmienić je można tylko poprzez skrzywienie elementów zawieszenia.
Jest pewna minimalna możliwość zmiany kątów pochylenia kół. Otóż wózek zawieszenia ma pewien luz na otworach mocujących i jeśli poluzuje się wszystkie śruby to można go przesunąć w prawo - lewo i to o dobre kilka mm, co nie wnosi wiele do kątów (taka geometria) ale jednak.

Kolejną sprawą jest tylne zawieszenie - tutaj też jest kilka parametrów łącznie ze zbieżnością. W zasadzie to nie ma tylko kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy bo tam nie ma zwrotnic a i ten kąt odpowiedzialny jest za powrót koła do jazdy na wprost po puszczeniu kierownicy.

Natomiast super istotnym parametrem jest równoległość osi. Odchyłki w równoległości to ściąganie samochodu...

Ot tyle teorii.

Natomiast jeśli chodzi o mechaników to moje spostrzeżenia są takie:
- spora grupa z nich jest po prostu nie douczona w kwestii geometrii zawieszenia i wpływu poszczególnych parametrów na trakcję,
- podobnie spora grupa z nich nie ma większego pojęcia jak użyć sprzęt do pomiaru geometrii (spotkałem się kilka razy z magikami, którzy nawet nie spróbowali kompensować bicia felgi - ot zakłada sprzęt i coś mierzy)
- porównanie przodu do tyłu to już magia...
Spotkałem tylko jednego mechanika - specjalistę od zawieszeń (nie tykał nic w samochodach oprócz zawieszenia) który na prawdę wiedział co robi. Facet potrafił skompensować odchyłki niektórych nieustawialnych parametrów poprzez celowe zmianę ustawienia innego kąta. Tylko, że ten mechanik nawet nie założy sprzętu do ustawiania geometrii jeśli podczas wstępnych oględzin wykryje gdziekolwiek w zawieszeniu luz. Tam temat jest prosty - są luzy, najpierw się je usuwa, później ustawia geo...
--
Był: VW SHARAN VR6 4motion (2001) - dobrze służył.
Odpowiedz




#12
Skimir mocno zaplusowales w moich oczach. Widzę że wiesz o co chodzi w zawieszeniu i nie tylko.
Tak na szybkiego to w autach dzień jest podejrzenie ze jest walone to się na szybkiego bierze metrowke i sprawdza odległości piasty tylnej do przedniej. Jeśli z lewej strony jest tak samo jak z prawej to duża szansa ze auto jest okej. Ludzie kupują mierniki grubości lakieru a wg mnie ważniejsze są takie rzeczy i zwykła miarą zwijana w dwie osoby stwierdzamy czy auto jest proste. Co do geometrii to pracowałem na głowicach laserowych nakładanych na rozpieracze na kołach czy też na takim nowszym gdzie na rozpieracze zakłada się tablice odblaskowe a w dwóch słupach są głowice laserowe na stałe przytwierdzone do gruntu. Pełna geografia 3D i będzie wiadomo co i jak w tym aucie. Tyle że geo u Henia to około 70-80 zł a w bemo Motors było coś kolo120 zł w promocji jak ja tam pracowałem.
3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
Odpowiedz
#13
Cytat:Oooo i tu się Kolego grubo mylisz. Jeśli jest różnica w pochyleniu kół to nie ma bata zbieżność nic nie da.
Wszyscy mówią tylko o zbieżności a jest to TYLKO jeden i to nie najważniejszy parametr geometrii zawieszenia...

Jeśli chodzi o przednie zawieszenie to masz tak:

- zbieżność
- kąt pochylenia koła
- kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
...
Oczywiście nie chodzi mi o jakieś duże różnice. U mnie minimalnie leci kąt w prawym kole, ale nie ciągnie go i nie tnie opon.
Ale jak pisałem, znalazłem gościa co umie to ustawić tak jak trzeba.
Co do tłuczków, to tak jak pisze Wesoł, lakier mierzą wszyscy, ale nikt nie sprawdza, czy samochód czterech śladów nie zostawia. Ale w tym przyznasz mi rację, że jak wypracowana jest poduszka to w trakcie jazdy McPerson lata na boki, co zmienia kąty, zbieżność, tłucze.
Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
Odpowiedz
#14
tak ale ta poducj amusialby byc maskarycznie wytarta. CO tez nie jest wykluczone oczewiscie.
3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
Odpowiedz
#15
No właśnie. Z doświadczenia zauważyłem, że naprawdę mało kto sprawdza stan poduszek, no chyba że włazi wszystko do środka. Poduszki do mojego są takie same jak do passata - co mnie bardzo zdziwiło, a przecież [...] jest cięższy, i bardziej dostają.
Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
Odpowiedz
#16
Niestety u nas z regulacją zawieszenia jest naprawdę słabo. Ale można coś zawsze wykombinowaćBig Grin Jak ciągnie w prawo to jeszcze sprawdziłbym czy wahacz nie jest wygięty, bo i takie przypadki także już widywałem.Big Grin
Odpowiedz








Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Zawieszenie tył/auto długo kręci dar3k369 5 768 14-06-2023, 22:04
Ostatni post: dar3k369
  Auto wibruje w określonej prędkości - nagła usterka raventes 4 657 24-05-2023, 06:15
Ostatni post: raventes
  zablokowane auto POMOCY aspec.jurecki@wp.pl 12 2,792 05-06-2020, 16:48
Ostatni post: grzeczny_52
  Auto " myszkuje " po drodze raventes 18 4,877 02-11-2019, 16:07
Ostatni post: kalamb
  drganie kierownicy przy hamowaniu i tarcie przy skręcaniu w prawo mario77 63 13,849 19-06-2019, 19:00
Ostatni post: go2-jacek
  Metaliczne tarcie przy skręcie - prawo/lewo robertkol 3 4,001 10-08-2017, 21:16
Ostatni post: jani68
  Galaxy 2001r. skrzypi od kierownicy podczas skrętu w prawo. meon 15 6,717 27-02-2015, 20:48
Ostatni post: wesol
  Sciąga w lewo tylko na luzie marmaj133 16 6,670 19-02-2015, 08:34
Ostatni post: marmaj133
  Hak holowniczy firmy Auto-Hak - który wybrać ? deredas 37 21,873 22-12-2014, 02:44
Ostatni post: smok_wawelski
  Szum przy skręcie w prawo podczas jazdy z wyższą prędkością raventes 5 4,576 06-09-2014, 12:17
Ostatni post: raventes

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości