08-07-2011, 19:45 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-01-2015, 18:08 przez smok_wawelski.)
panowie chce przerobić dogrzewacz do pełnej postojówki mam pytanie czy zegar sterujacy taki jak na fotkach mi podejdzie i jak z pinami bo na innych zegarach ebera jest 12 pinów a na tym jest 8 pomózcie
09-07-2011, 06:55 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 09-07-2011, 19:36 przez maciek-basia.)
tylko ty masz tu schemat i jest powietrzne a ja mam wodne czy jest róznica i czy ten programator mi podejdzie sorrki pomyliłem sie faktycznie jest 8 pinów te nowsze maja po 12 pinów,druga sprawa to czy dodatkowa pompka wody ma byc podłonczona do zegara czy gdzies indziej
Z tego co widzę to na 7 pinie pojawia się sygnał (+) z przkaźnika wewnątrz zegara. Sygnał ten pojawia się o zaprogramowanej godzinie w zegarze.
Na nóżki 6 i 7 w dogrzewaczu D3WZ musi być podane +12V, żeby załączył.
W takim razie wyjście zegara łączymy z nóżkami 6i 7 dogrzewacza i dodatkowo możemy przez przekaźnik podłączyć też pompe wody i załączyć np 2gi bieg wentylatora kabinowego żeby rozprowadził nam ciepłe powietrze po kabinie.
Nie ważne czy powietrzne czy wodne bo interesują nas tylko sygnały na tym zegarze.
Należy wziąść pod uwagę zasilanie takiego układu.
Oryginalnie w SGA gdzie były dogrzewacze z funkcją grzania na postoju, montowano drugi akumulator, który był załączany przez przekaźnik w czasie jazdy auta i ładowany przez alternator.
Na postoju służył do zasilania dogrzewacza.
Ta dodatkowa pompka wody musiałaby chodzić razem z webastem. Jeśli chodzi o termostat w silniku to Ebersprecher wymyślił sobie specjalne zawory (dwukierunkowe bodajże) które odpowiednio kierują wode w zależnosci czy pracuje pompa wody silnika czy pompka dogrzewacza.
Myślal żeby wpiąć się dwoma trójnikami(np takimi jakie używają gazownicy przy podłączaniu gazu w aucie) w węże wody, które idą w ściane grodziową do nagrzewnicy w kabinie, i zrobić "mostek" który by łączył te dwa trójniki. W mostku tym wpiąć pompke wody i zawór elektromagnetyczny, który po podaniu napięcia otwierał by obieg. Gdyby dogrzewacz nie pracował to obieg w tym mostku by był zamkniety i obieg wody byłby w aucie po staremu. A gdyby dogrzewacz pracował jako postojowy to włączał by pompe i otwierał by obieg w tym naszym "mostku" i woda by krążyła omijając silnik gdyby ten był zimny i miał zamknięty termostat.
krissu musisz mi pomuc wiec zrobiłem tak rozciełem główny kabel +12v do pieca gdzie jest stałe napiecie nawet bez kluczyka podłonczyłem ta rozcieta strona od strony aku do pinu mr 8 w zegarze drugi koniec rozcietego kabla połonczyłem z pinem numer 7 według schematu to on jest odpowiedzialny za start pieca i na pin nr5 minus zegar działa lecz nie załonczył pieca ,pozatym z pieca wychodza takie kable gruby czerwono-biały+12v,zielony,niebieski,czarny ,biało-szary ,acha włącznik temperatury zewnetrznej zwarłem razem ,trochu sie pogubiłem i temu prosze cie krisu o pomoc
maćku i basiu... wróć do stanu oryginalnego podłączenia dogrzewacza. Dogrzewacz D3WZ ma wtyczke 8pin. 1-plus 12v, 2-masa, 3,4-zielone do pompki, 5-kabelek diagnostyczny, 6-tu wyłącznik termiczny z podszybia podaje +12V gdy temp spadnie poniżej +5*C, 7-do zacisku wzbudzenia alternatora(gdy alternator zaczyna ładować pojawia się tu +12V)
Twój sterownik posiada wtyczke 8pin i są tam 1,2-czujnik temp zewn. (dodatkowa opcja), 3- wolny, 4-zacisk "15" czyli +12V po zapłonie, 5-masa, 6- +12Vstałe, 7- wyjście przekaźnika, 8- podświetlenie.
Podłącz sterownik: 4- pod przewód na którym będzie napięcie +12V po przekręceniu stacyjki (czarny), 5- do masy (brązowy), 6- pod +12V (czerwony), 7- do dogrzewacza pod nóżki 6 i 7 poprzez diody prostownicze najlepiej (ze sterownika na anody razem, a z katod osobno do kabelków do wtyczki dogrzewacza pod 6 i 7.
Kolory mogą się rożnić ale widze wg schematu, że 3,4 w dogrzewaczu= na pompke są to zielony i szary. Niebieski do alternatora. Czarny do twrmowłącznika na podszybiu.
Żadnych kabli nie rozcinaj. Wepnij się tylko w niebieski i czarny poprzez diody tak jak pisałem wyrzej.
Zakładam, że dogrzewacz jest sprawny. Po podaniu na 6i7 nóżke +12V powinien wystartować po ok minuty, może dłużej.
16-07-2011, 09:06 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-02-2012, 19:27 przez maciek-basia.)
a co z czujnikiem zewnetrznym miałem wczesniej spalony czujnik jest zmostkowany
teraz podpiełem zegar lecz jeszcze niemam pompki wody chciałem na chwile go odpalic i nic zegar działa prawidłowo piec przed modyfikacja tez włanczałem włoncznik w kabinie zamiast czujnika i jeszcze dzis go odpalałem mam tu fotke z 7 pina zegara mam wypuszczone diody na kable czarny i niebieski 5 pin minus ,6 czarny po przekreceniu stacyjki +12 zobacz fotke najlepiej to podam ci numer tel pusc strzałke a ja oddzwonie bedzie szybciej