Forum VW SHARAN, FORD GALAXY, SEAT ALHAMBRA
skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Wersja do druku

+- Forum VW SHARAN, FORD GALAXY, SEAT ALHAMBRA (http://www.vw-sharan.pl/forum)
+-- Dział: DZIAŁ TECHNICZNY (/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Dział: Sharan Alhambra 1995-2009, Galaxy 1995-2005 (/forumdisplay.php?fid=13)
+---- Dział: Ogólno techniczny (/forumdisplay.php?fid=101)
+---- Wątek: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej (/showthread.php?tid=8582)

Strony: 1 2 3


skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 08-11-2015 14:48

Witam.W dniu wczorajszym wymieniałem sprzęgło z dwumasy na jednomasę, przy okazji obejrzałem sobie skrzynię biegów-uszczelniacze półosi do wymiany ale dodatkowo zastanowił mnie duży luz na łożyskach stożkowych trzymających tzw.przekładnię główną z mechanizmem różnicowym-po przewróceniu skrzyni na bok i włożeniu półosi okazuje się,że bieżnie łożysk stożkowych przesuwają się osiowo na boki i wówczas pomiędzy krawędzią obudowy skrzyni a bieżnią łożyska stożkowego powstaje luz 1 mm.Czy to normalne,czy coś z tym zrobić-dodaję,że ostatnim okresie czasu skrzynia biegów zaczęła lekko "wyć" przy szybkości 60-80 km przy delikatnej jeżdzie bez obciązenia.Może ma koś pomysł jak skasować ten luz bez rozbierania skrzyni.Dodam tylko,że przed demontażem skrzyni spuściłem z niej olej-był czysty bez opiłków.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 13-11-2015 22:47

Witam.Jako,że nikt nie potrafi mi na tym forum odpowiedzieć -odpowiem sobie sam.Po dokładnym zmierzeniu czujnikiem zegarowym okazało się,że luz na bieżniach łożysk stożkowych trzymających przekładnię główną z mechanizmem różnicowym wynosi 1,2 mm.Po obróceniu skrzyni na stole-"dwonem" na dół i wyjęciu uszczelniacza z gniazda lewej półosi okazało się że w odlewie skrzyni jest elipsowaty otwór o średnicy 8 mm-przez otwór ten ładnie widać bieżnię lewego łożyska stożkowego oraz stalowy kosz w którym jest umieszczona bieżnia tego łożyska-dokładnie sprawdziłem po włożeniu półosi w mechanizm różnicowy,że luz ten powstał pomiędzy bieżnią lewego łożyska a tym metalowym koszem w związku z czym obliczyłem potrzebną długość drutu stalowego o grubości 1 mm po wygięciu go w pierścień o średnicy ok.70 mm wcisnąłem go w powstałą szczelinę pomiędzy bieżnię łożyska a stalowy kosz.Drut pięknie się rozprężył i skasował powstały wcześniej luz.Po sprawdzeniu okazało się,że pozostał jeszcze luz 0,2 mm ale z tym dałem sobie spokój -łożyska stożkowe też muszą mieć jakiś luz wstępny.Po zamontowaniu skrzyni do samochodu i po jeździe próbnej -szok- zero luzów w układzie napędowym nic nie puka przy ruszaniu ani taż nic nie "wyje" w skrzyni .Piszę to dlatego,że na pewno niejeden z forumowiczów został "naciągnięty " na naprawę skrzyni biegów a to taka prosta sprawa a zdradził mi ten sposób stary mechanior-50 lat w zawodzie i nie naprawia jedynie tego co po niebie lata.Początkowo miałem obawy przed zastosowaniem tego druta-myślałem,że z biegiem czasu drut zostanie wciśnięty w aluminiową obudowę skrzyni,ale gdy zobaczyłem,że luz jest pomiędzy stalowym koszem a bieżnią łożyska postanowiłem założyć tego druta nie bawiąc się w rozbieranie skrzyni biegów.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - peters - 13-11-2015 23:07

Pisz kolego,kazda informacja na wage zlota. Musze sprawdzic jaki ja mam symbol skrzyni gdyz u mnie 5 jest do roboty.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 24-12-2015 16:31

Witam.W ostatnim czasie wysłałem sprzęgło do regeneracji do Warszawy i w międzyczasie wziąłem się za przegląd skrzyni biegów-przed rozbiórką skrzyni stwierdziłem luz wałka sprzęgłowego na łożysku stożkowym 0,2mm -luz ten skasowałem-dałem podkładkę stalową o grubości 1,4mm-poprzednio była 1,2mm, dodatkowo wymieniłem tez 2 łożyska na mechaniźmie różnicowym -stare łożyska miały już lekkiego raka na bieżniach zewnętrznych-koszt 1 łożyska to 117 zł-drut który poprzednio założyłem wyżuciłem-zastąpiłem go podkładką stalową 1mm i tu cenna uwaga z lewej jak i prawej strony bieżnia zewnętrzna łożyska jest osadzona bezpośrednio w aluminiowej obudowie skrzyni- nie ma tam żadnego kosza stalowego o którym pisałem poprzednio i istnieje ryzyko "wciśnięcia" drutu prze bieżnię łożyska w aluminiową obudowę-nie było to dobre rozwiązanie.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - peters - 25-12-2015 02:21

Napisz jeszcze skad bierzesz te podkladki ?ktos Ci je dorabia czy gdzies kupujesz,gdyz czasami ciezko dostac to co sie chce,jesli chodzi o grubosc. Lozyska gdzie zamawiales i jakiej firmy wsadziles ?


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 25-12-2015 12:36

Witam.Podkładki dorabiam sam-w hurtowni łożysk kupuję pierścienie zegera o odpowiedniej średnicy /cena jednego zegera od 1,50 do 2 zł/ -wałek sprzęgła 52,2 mm- łożyska mechanizmu różnicowego 68 mm-potem szlifuję je na odpowiednią grubość- na koniec lekko je rozciągam aby ciasno siedziały w obudowie aluminiowej-przerwę w zegerze daję na kanał olejowy i wtedy zakładam bieżnię łożyska/na ciepło/-wcześniej obudowę skrzyni wokół łożyska podgrzewam palnikiem gazowym.Łożyska zamawiałem w sklepie motoryzacyjnym podając typ skrzyni biegów-były to łozyska INA w pudełkach INY były łożyska SKF-a-cena za jedno łożysko 117 zł-numer łożyska to 572657 H 49 A a wymiary tego łożyska to 41x68x19 mm natomiast łożysko przednie /od dzwona/ wałka sprzęgłowego to nr.1924 A /2/ QCL 7 CVQ 081 a wymiary to 27,4x 52,2 x19,4 mm-w serwisie VW nie do dostania "za stare auto" natomiast w serwisie skody występuje to łożysko pod numerem 006-405-625 L ale cena tego łożyska to 470 zł.-i trzeba tydzień czekać aż przyjedzie z niemiec-łożyska tego nie wymieniałem -moje było dobre-jedynie skasowałem luz wciskając pod bieżnię pierścien zegera doszlifowany na 1,4 mm.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - wesol - 25-12-2015 13:07

peters zadaje dziwne pytania jak jet opis na forum i nawet chyba przekierowanie do linku na leona ze w 6 boegowych sie skrzyni nie rozbiera ba nwet nei sciaga skryzni i w godzine sprawe zalatwia. W SGA po chyba 2002 roku sa skrzynie z klapka plastikowa i wystarcyz ja sciagnac i tam pierscien umiejscowic po zmierzeniu luzu. Te skrzynie 6 biegowe z lat 2000-2001 nie maja tej klapki ale nie cierpia na ta przypadlosc


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 25-12-2015 19:49

Witam.Kolego WESOL prawde piszesz ale poniekąd to moja wina, bo nie podałem swojego typu skrzyni i tu sprostowanie:w swoim sharanie rocznik 97 posiadam skrzynię biegów typu DJY nr 006-045 F jest to skrzynia biegów 5-biegowa tzw.Fordowska-bebechy w środku noszą emblematy "Forda" i wszelkie moje opisy w tym wątku dotyczą tylko tej skrzyni.Przepraszam za kłopot i wprowadzenie w błąd niektórych forumowiczów.
Jędrek Z.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - peters - 17-02-2016 19:09

(25-12-2015 13:07)wesol napisał(a):  peters zadaje dziwne pytania jak jet opis na forum i nawet chyba przekierowanie do linku na leona ze w 6 boegowych sie skrzyni nie rozbiera ba nwet nei sciaga skryzni i w godzine sprawe zalatwia. W SGA po chyba 2002 roku sa skrzynie z klapka plastikowa i wystarcyz ja sciagnac i tam pierscien umiejscowic po zmierzeniu luzu. Te skrzynie 6 biegowe z lat 2000-2001 nie maja tej klapki ale nie cierpia na ta przypadlosc

Kolego Wesol skoro skrzynia ktora kolega rozbieral nie 'cierpi na ta przypadlosc' to po co ja regenerował ?

Za duzo mial wolnego czasu ? Widocznie jedna na kilka sztuk tez siada i dlatego ja robil.
Odnosnie naprawy od ASZ 6 biegowej dzieki za info zapewne bede swoja robil to bede prosil o pomoc w znalezieniu owego Linku.


RE: skrzynia biegów DJY-luz przekładni głównej - Jędrek Z - 17-02-2016 20:55

Witam.W załączeniu przesyłam instrukcję naprawy skrzyni biegów 6-biegowej o oznaczeniu: ERK FHU FPK FPL.