Ocena wątku:
Diagnoza klimatyzacji
24-05-2016, 13:48
Post: #1
Diagnoza klimatyzacji
Cześć,
Po zimie przestała działać u mnie klimatyzacja (Alhambra 2011, klimatyzacja ręczna).
Czy ktoś znający się na temacie mógłby napisać jak/gdzie sprawdzić i ustalić przyczynę w nowych Sharanach/Alhambrach.
Samochód ma 5 lat, to chyba za mało starcze awarie/wycieki.

Dzisiaj sprawdzili/nabili klimę, nic nie pomogło.

- VCDS sprawdziłem ciśnienie środka chłodzącego i mieściło się w tabelce (3Bar przy 10 st C)
- Wyłączenie klimy guzikiem powoduje że obroty kompresora spadają do zera (VCDS) (przy włączonej klimie zależą od obrotów silnika) - zakładam zatem, że sprzęgło działa.

Co jeszcze mogę sprawdzić sam, kablem i jak interpretować wyniki?
Są jakieś typowe awarie w naszych autach?

z góry dzięki!
Piok
Reklama

24-05-2016, 15:06 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-05-2016 15:15 przez tolus24.)
Post: #2
RE: Diagnoza klimatyzacji
Witam.

Nie bardzo rozumiem Twój post, jeżeli sprawdzałeś klimatyzację przy 10st.C to jak chciałeś, żeby Ci chłodziła, miała Ci schłodzić wnętrze do 5st.C, przecież to absurd. Oczywiście, że przy takiej temperaturze klima się załączy ale służy bardziej do ususzenia powietrza, a nie jego schładzania. Nawet nie znając się na rzeczy chyba zauważyłeś, że przy jakiejkolwiek regulacji temperatury wewnątrz, przy maksymalnym wychyleniu w stronę zimna masz z reguły 17-18st.C, przy elektronicznych w pozycji LO z reguły osiąga się około 15-16st.C w kabinie, nie mylić z temperaturą wylotu z kratek nawiewu, więc jakie schładzanie chciałbyś uzyskać przy 10st.C na zewnątrz. Nie twierdzę, że masz sprawną klimatyzację ale jak dla mnie musisz bardziej sprecyzować temat. Dzisiaj jest np. około 30st.C na dworze u mnie, swoją drogą skąd u Ciebie było 10st.C, włącz klimę i sprawdź po kilku minutach jaka temperatura powietrza będzie wylatywała z nawiewów. Jak byłeś na nabiciu klimy to mogli Ci sprawdzić jakie jest ciśnienie na wysokim i na niskim i jak się zachowuje, to jest najbardziej miarodajne. Poza tym w Twoim aucie jest już chyba kompresor z regulacją wydatku, a nie ze sprzęgłem elektromagnetycznym więc on pracuje cały czas tylko jego wydatek się zmienia, a to troszkę komplikuje diagnozę. Jeśli nie ma żadnych błędów na vag-u, w żadnym ze sterowników, nie tylko w klimatyzacji, to najlepiej podjechać na podłączenie maszyny od klimy i na niej obserwować zachowania ciśnień, żeby to zrobić nie trzeba włączać maszyny i zapuszczać całego cyklu więc powinny to zrobić za darmo ewentualnie za przysłowiowe piwo. Niestety te kompresory klimatyzacji to częsta bolączka. Powiedz jeszcze ilu strefową masz klimę i ile czynnika Ci nabili, a ile odzyskali i ile oleju dopełnili, a ile odzyskali.

Pozdrawiam
24-05-2016, 16:40 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-05-2016 16:43 przez wesol.)
Post: #3
RE: Diagnoza klimatyzacji
Lubie kolego jak piszesz bo przynajmniej można poczytać wypowiedź z sensem.
Większość ludzi jedzie do klimiarza i nic ich nie interesuje co on tam robi o jakie są parametry.



3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
25-05-2016, 00:08
Post: #4
RE: Diagnoza klimatyzacji
To po kolei.
Fakty:
1. Klimatyzacja nie działa. Po dzisiejszej jeździe (25 st) nie mam wątpliwości w tej kwestii.
2. O klimatyzacji mam pojęcie teoretyczne, Nie wiem jakie powinny być wartości i jak się zmieniać w częściach wysokiego i niskiego ciśnienia. Nie mam też sprzętu żeby się do układu podłączyć (na szczęście) - dlatego pytam.
3. Klimatyzacja jednostrefowa manualna (nie climatronic)
4. W silniku i HVAC brak błędów dotyczących klimatyzacji.

Doczytałem/sprawdziłem:
a. W Elsa znalazłem tabelę ze wzorcową wartością ciśnienia w układzie (sensor G65) w zależności od temperatury otoczenia. Z opisu wynikało, że chodzi o wartości przy wyłączonym, zimnym silniku. Tydzień temu (temperatura wtedy to właśnie te 10st) VCDS pokazał 3 bar, dzisiaj (25st) 5.5 bar, co odpowiada wartościom z dokumentacji. Wywnioskowałem z tego (i tu pytanie czy słusznie) że czynnika nie brakuje.

b. VCDS odczytałem wartość obrotów kompresora, i była ona zależny od obrotów silnika, chyba, że guzikiem wyłączyłem klime, wtedy spadała do zera. Wniosek - u mnie jest sprzęgło i działa poprawnie - mam racje? Jak to potwierdzić?

c. Po dzisiejszej, 30-40 minutowej jeździe zauważyłem, że wentylatory na chłodnicy nie działają, a w okolicach silnika było gość gorąco. VCDS zrobiłem output test i kręciły się, aż świstało. Może tu jest jakiś problem z czujnikiem temperatury, sterowaniem, etc?

Suma summarum pojechałem dzisiaj do warsztatu, gdzie odessali/nabili mi układ (jutro dopytam o wartości) co w niczym nie pomogło i po dodatkowej diagnozie stwierdzili, że kompresor do wymiany (1100 pln + 160 wymiana + 100 nabicie). A ja ciągle nie wiem czy to mnie nie chcą nabić...

Nie chodzi mi o to, żeby zostać ekspertem i pouczać fachowców w warsztatach, ale o zebranie kilku faktów i rzeczy które prostaczek jak ja z VCDS może sprawdzić żeby łatwiej rozmawiało się w warsztacie. Więc będę wdzięczny za rozwianie i uzupełnienie moich teorii.

Piok
25-05-2016, 08:22 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-05-2016 09:09 przez tolus24.)
Post: #5
RE: Diagnoza klimatyzacji
Witam.

Jeśli chodzi o organoleptyczne sprawdzenie jaki masz kompresor to jeśli działa kompresor ze sprzęgłem i klima to przy włączaniu i wyłączaniu klimy słychać charakterystyczne kliknięcie z kompresora, poza tym jeśli jest wyłączony to kręci się bardzo szybko tylko zewnętrzna część koła pasowego, po którym ślizga się pasek, a środek koła stoi bądź delikatnie się kula. A drugi sposób to jeśli masz kompresor ze sprzęgłem elektromagnetycznym to widać dwa przewody elektryczne idące od obudowy kompresora do środka koła pasowego, a jeśli masz kompresor bez sprzęgłowy to tych przewodów tam nie ma, tylko zazwyczaj idą do zaworu znajdującego się gdzieś na korpusie, najczęściej na tyłach jego obudowy. Kolejna rzecz, jeśli chodzi o działanie kompresora to sprawdza się poprzez pomiar/sprawdzenie/obserwację, najlepiej na manometrach maszyny, wartości ciśnień na wysokim i niskim ciśnieniu, na pracującym silniku i włączonej klimie, na wyłączonej też się sprawdza ale zawsze na włączonym silniku, wiadomo, że w ciepłe dni, wysokie musi być wyższe od niskiego i to dość znacząco, jeśli są równe bądź niskie jest wyższe od wysokiego albo wysokie jest bardzo wysokie 25-35bar to często jest albo kompresor uszkodzony bądź zawór rozprężny czy też dysza dławiąca (bo są dwa rodzaje układów klimatyzacji najczęściej stosowanych) jest zablokowany, czy osuszacz jest niedrożny albo wentylatory na chłodnicy nie działają . To tak ogólnie oczywiście, bo bez obserwacji tych ciśnień i ich wartości dokładnie Ci ie powiem co masz uszkodzone i na odległość w tym temacie diagnozy nie postawię. Oczywiście zakładamy, że elektrycznie i elektronicznie wszystko jest dobrze. Ogólnie przy około 25st.C na zewnątrz wartość wysokiego ciśnienia powinna oscylować w granicach 14-18bar, a niskie w granicach 2bar, temperatura z nawiewów powinna być wtedy w granicach 2-8st.C, oczywiście wentylatory na chłodnicy muszą pracować. Klimatyzacja generalnie powinna wystartować przy ciśnieniu w układzie rzędu 5-7bar. I tu pojawia się problem u Ciebie bo wentylatory mówisz nie pracują mimo, że są sprawne więc prawdopodobnie nie dostają sygnału, że klimatyzacja jest włączona, bądź ciśnienie jest w układzie za niskie i nie ma potrzeby, żeby wentylatory chodziły, aczkolwiek przy włączonej klimie i wentylatorze nadmuchu wewnątrz ustawionego na przynajmniej 2 stopień jeden wentylator chyba zawsze powinien pracować. Tak, że na moje musisz ustalić jakie ciśnienia panują, czemu wentylatory się nie włączają i czy klimatyzacja rzeczywiście się załącza, to, że świeci się światełko na przycisku od klimy nie oznacza, że klima jest załączona. Ważne jest też aby chłodnica klimatyzacji była czysta, a nie zabrudzona i zaklejona błotem od zewnątrz.

Pozdrawiam
 Thanks given by: piok
25-05-2016, 11:01
Post: #6
RE: Diagnoza klimatyzacji
(24-05-2016 16:40)wesol napisał(a):  Lubie kolego jak piszesz bo przynajmniej można poczytać wypowiedź z sensem.
Większość ludzi jedzie do klimiarza i nic ich nie interesuje co on tam robi o jakie są parametry.

Witam.

Dzięki kolego "wesol", od osoby tak zasłużonej dla forum jak Ty zawsze miło to usłyszeć Smile. Generalnie nie mam problemu żeby podzielić się własną wiedzą
ale jak zauważyłeś mam "hopla" na punkcie gdy ktoś zaczyna wątek od "Szukałem ale nie znalazłem..." i wtedy czasami mnie poniesie, za co z góry wszystkich przepraszam i zarazem dziękuję wszystkim za dobre słowo.
Ot taki mały "off topic".

Pozdrawiam
02-06-2016, 13:09
Post: #7
RE: Diagnoza klimatyzacji
Cześć,
Wymiana kompresora rozwiązała problemy. Kompresor zatarty (wg. serwisu)
Zachowanie jest takie, ze koło pasowe kręci się luźno, natomiast wystający z przodu środek koła kręci się z wielkim oporem - w zasadzie nie da się ręką zrobić pełnego obrotu.

Faktycznie, kable podłączone są tylko na tyłach korpusu (2 przewody).

Po odpaleniu klimy zapach zabija (w końcu jakiś czas nie była używana). W weekend postaram się zrobić odgrzybianie (o ile zdążę kupić piankę), napiszę czy pomoże.

Jeszcze raz dzięki za pomoc

PioK
07-06-2016, 09:52 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 07-06-2016 09:57 przez Maciej_F.)
Post: #8
RE: Diagnoza klimatyzacji
Witam . A ja mam taki problem z klimatyzacją .
Powiedzmy , że działa ale nie zawsze . Byłem za serwisie klimatyzacji . Odciągnęliśmy czynnik . Wyszło 850 gr na całkowite 950 czyli na cztery lata jak nic nie było robione to znośny wynik , uznaję , że instalacja jest szczelna .

Problem jest , że późno się włącza , albo nie chłodzi na niskich obrotach .
Wszystko wskazuje na zawór sterujący na sprężarce Sandena .Huh
Ciśnienia na instalacji ok 2 bar i 11 bar na pracy na luzie przy wyższych obrotach nieznacznie spadało niskie i rosło wysokie .
Generalnie to sprężarka nie zatarta bo chłodzi . Z nadmuchów udało mi się uzyskać min 7 stC

chodzi mi o sprawdzenie mojego magika od klimy ( coby mnie nie naciągnął zbytnio) i tu ukłon do kolegów praktyków , w szczególności kolega piok

jak wy zapatrujecie się na tą sytuację ?Dodgy
07-06-2016, 16:24
Post: #9
RE: Diagnoza klimatyzacji
Ale że się zapytam w trakcie jazdy działa bez problemu. Tylko na postoju lub w korku....



Sharan 7n
2011
CFGB 170 KM
07-06-2016, 19:39
Post: #10
RE: Diagnoza klimatyzacji
Tak by to można ująć : jak jedzie to chłodzi równomiernie , a przy małych obrotach od razu wieje ciepłym .




Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Problem po zmianie panelu klimatyzacji na 3 pokrętła. Kwiatek-1988 1 72 19-03-2024 10:51
Ostatni post: wesol
  tylny panel klimatyzacji stiko 24 7,255 05-12-2023 19:18
Ostatni post: jesion0102
  Błąd klimatyzacji 9478929 pio9pol 1 173 06-09-2023 20:34
Ostatni post: George
  Czyszczenie klimatyzacji, ozonowanie , odgrzybianie. lukasiasty 5 1,591 10-06-2022 09:44
Ostatni post: krzys321
  Chłodnica klimatyzacji. patarek 11 3,465 13-05-2020 15:49
Ostatni post: szczyku
  Sprężarka klimatyzacji, a alternator kszczesniak3 8 2,263 25-08-2018 21:50
Ostatni post: Maciej_F
  Błąd klimatyzacji 9481746 rafi.zafi 6 2,454 22-07-2018 22:52
Ostatni post: rafi.zafi

Skocz do:


Kontakt | Forum - VW Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra - warsztat, porady, forum, galeria, pomoc, ogłoszenia | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Oklejanie samochodów - Agencja reklamy Starachowice - marecki.name