Ocena wątku:
AFN - Pasek alternatora/wielorowkowy
23-02-2016, 18:29 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 02-08-2018 12:32 przez Czerwony.)
Post: #1
AFN - Pasek alternatora/wielorowkowy
Cześć wszystkim.
Temat jest raczej jako dyskusja - porada, już piszę dlaczego.
Jakiś czas temu stanęła mi rolka od altka i urwało pasek. Po wymianie rolki (na taką samą średnicę) i założeniu nowego paska zaczęły się dziwne sprawy. Po tygodniu użytkowania pasek zaczynał łapać poślizg na wolnych obrotach, zwłaszcza rano, objawiający się takim ćwierkaniem. Czasami, jak pasek mocno ćwierkał ECU podnosił obroty do 1000 rpm. Zakładałem paski różnych producentów, sprawdzałem napinacz ( ramię chodzi płynnie, tulejki nie są wypracowane), myłem rolki. Nic to nie dawało. A włączenie o poranku podgrzewania szyb to już była tragedia, tak samo klimy w lecie.
W końcu trafiło mnie. Zacząłem przeszukiwać forum na temat długości paska, w googlach oglądałem zdjęcia silników AFN pod kątem położenia napinacza - zaobserwowałem, że na zdjęciach napinacze są ukosem, odchylone do tyłu samochodu. Tymczasem u mnie napinacz był skierowany pionowo w dół, po zdjęciu paska cofał się jeszcze z 1 - 1,5 cm i był w położeniu neutralnym. Znalazłem, że pasek dla mojego silnika ma mieć długość 1153 mm. I taki pasek miałem założony - miękki, nie spękany, nie przypalony.
Poszedłem do znajomego u Niedziałka, sprawdził w katalogu, sprawdził po VIN-ie na jakiejś stronie Seata - 1153 mm. Ale ponieważ nie dawałem za wygraną, kupiłem pasek 6PK 1138 - 1.5 cm krótszy. I to był strzał w 10. Po założeniu napinacz jest odchylony od pionu lekko do tyłu, jednoczesne włączenie podgrzewania obu szyb i klimy nie daje żadnych odgłosów! Oświetlenie wewnętrzne nie przygasa, silnik nie hałasuje.
Problem rozwiązany, ale dlaczego pasek musi być krótszy od zalecanego? Przecież na altku i sprężarce nie ma regulacji położenia.



Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
Reklama

23-02-2016, 18:45 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-02-2016 19:09 przez maciek-basia.)
Post: #2
RE: Pasek alternatora
siemka ja u siebie tez tak miałem w koncu załozyłem conti mniejszy i spokój jest niby po katalogu jest ten zaznaczony


Załączone pliki Miniatury
   
23-02-2016, 19:09
Post: #3
RE: Pasek alternatora
No to ja tu czegoś nie rozumiem. Albo fabryka się pomyliła albo celowo jest wprowadzony błąd.
Aha, coś jeszcze mi się przypomniało. Dorobiłem sobie kalamitkę do sprężyny napinacza - przewierciłem na górze obudowy otworek 3 mm i napryskałem do środka WD40. Potem wkręciłem wkręta celem zamknięcia otworu. Mechanizm się nie zacina Big Grin



Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
23-02-2016, 19:14
Post: #4
RE: Pasek alternatora
Jelsi nie bedzie problemow z rolkami i napinaczem w przyszlosci po jakims tam przleocie to czemu nie- mozna smialo zakladac pasek krótszy. Generlanie nasi ojcowie jeszcze i dziadkowie to poprawiali pilnikami czy chocby brzeszczotami rowki w kołach pasowych i tez to conieco dawalo. Mozna tez posmarowac pasek smołą i tez nie powinien sie ślizgać po takiej operacji. CO za przyczyna ze sie slizga?? Moze juz byc troszke wytraskany tlumik drgań na kole pasowym na wale korobowym to tez jakby spowoduje zluzowanie paska. moga kola nieco sie tez juz lekko wypracowac choc w to jakos slabo wierze bo stal od gumy mialaby sie wypracować?? Moze napinacz juz nie a tej mocy sprezyny. Ciort wie. A moze producent deczko dal ciała.



3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
23-02-2016, 19:15
Post: #5
RE: Pasek alternatora
taki z ciebie mcgywer ale pomysłowo
23-02-2016, 19:43
Post: #6
RE: Pasek alternatora
Ale przed zerwaniem się paska takich problemów nie było. Ten urwany pasek był ze cztery lata. I pewnie jeszcze by pojeździł, gdyby sprzęgiełko nie stanęło.



Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
23-02-2016, 19:44 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-02-2016 19:46 przez wesol.)
Post: #7
RE: Pasek alternatora
generalnie paski klinowe to sie smaruje albo smołą albo kalafonią tak jak smyczki od skrzypiec itp instrumentow smyczkowych sie smaruje kalafonią. Pasek jak posmarujesz smołą tak na pracujacym silniku jak pasek gania to dotknij tych rowkow na pasku to zobaczysz jak bedzie taki pasek trzymał ze nawet luzny bedzie krecic rolkami.

Kiedys ojciec mi tylko mowil ze mocniej naciagniety pasek to bedzie po pierwsze dobijał łozyska no i sam pasek szybciej sie bedzie zuzywał. Za to posmarowany pasek smołą bedzie oszczedzal i łozyska i sam pasek bedzie żyl dlugo. Ja generlanie jeszcze nigdy nie mialem problemow z paskami czy klinowymi czy wielorowkowymi. Nigdy nie zerwalem paska w zadnym aucie.



3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
23-02-2016, 20:11 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-02-2016 20:30 przez mamwi.)
Post: #8
RE: Pasek alternatora
Mi też pierwszy raz się to przytrafiło. Ale sygnały były - podskakiwał napinacz jak pajac na gumce Big Grin Po wymianie rolki stoi w miejscu. Ale cóż, wszystkiego się człowiek uczy na błędach.

Coś podobnego miałem z paskiem klinowym od wspomagania. Zawsze była jedna długość paska (wg katalogu). Ale regulacja była za krótka, pompa wspomagania miarczała (myślałem że się kończy). Aż któregoś razu okazało się, że są dwa paski - różnica 1 cm. Wziąłem krótszy i... naprawiła się pompa, pojawiła się regulacja naciągu. Nie wiem co o tym myśleć.



Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)
23-02-2016, 22:14
Post: #9
RE: Pasek alternatora
Witam.

Dla pojazdów z klimatyzacją, pasek o długości 1153mm, dokładnie, jest do silnika ADY, do silnika AFN jest, dokładnie, 1150mm i jeśli taki byś założył oryginalny to problemu by nie było, zakładając oczywiście, że napinacz nie jest zużyty. Problem polega na tym, że w sklepach nie ma paska o długości 1150mm tylko 1155mm, 1153mm, 1145mm, 1141mm, 1138mm i wszystkie mają skatalogowane do AFN, co jest bzdurą. Jeśli Wam sprzedadzą, któryś krótszy niż 1150mm, to będzie dobrze, jeśli natomiast, któryś z dłuższych i na dodatek macie zużyty napinacz, to będziecie mieli takie cyrki. Przerabiałem wielokrotnie i jak założyłem oryginał 1150mm i napinacz był dobry, to żadne "cyrki" się nie działy. Oczywiście reszta rolek też musi być ok.

Pozdrawiam
23-02-2016, 23:01
Post: #10
RE: Pasek alternatora
(23-02-2016 22:14)tolus24 napisał(a):  Witam.

Dla pojazdów z klimatyzacją, pasek o długości 1153mm, dokładnie, jest do silnika ADY, do silnika AFN jest, dokładnie, 1150mm i jeśli taki byś założył oryginalny to problemu by nie było, zakładając oczywiście, że napinacz nie jest zużyty. Problem polega na tym, że w sklepach nie ma paska o długości 1150mm tylko 1155mm, 1153mm, 1145mm, 1141mm, 1138mm i wszystkie mają skatalogowane do AFN, co jest bzdurą.

Pozdrawiam

No właśnie, potwierdzasz to, co myślałem. Zależy kto układa katalog, to daje części które produkuje. Myślę że 3 mm na długości nie zrobi różnicy. Ale co do napinacza, to się zastanawiam. A może on faktycznie dostał po tyłku, jak stanęła rolka od altka i dlatego siła docisku osłabła. Ale, napinacz stoi 150 zł, a pasek 1,5 cm krótszy załatwił sprawę Tongue. W sumie nieświadomie dobrze wyszło.



Seat Alhambra 1.9 TDI 110 KM 1998r - żyje dalej na Ukrainie (chyba)




Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Praca napinacza alternatora Zocho85 2 657 24-09-2022 14:05
Ostatni post: wesol
  Pilne, awaria. Napinacz alternatora ukciak 18 4,038 24-07-2021 11:58
Ostatni post: wesol
  Piszczący pasek wielorowkowy tdgums 24 6,418 20-08-2019 18:44
Ostatni post: moherydz
  Zerwany/uszkodzony pasek rozrządu Klaudek 36 13,849 22-04-2018 22:11
Ostatni post: tolus24
  [FILM] jakie napięcie wzbudzenia Alternatora ? kronos85 6 9,225 06-08-2016 18:54
Ostatni post: kronos85
  Napinacz alternatora - MKI Adrian1974 13 8,101 23-08-2015 00:13
Ostatni post: peters
  Pasek wielo-rowkowy sharan 1,9 tdi 2002roku grykus 12 5,805 28-07-2015 13:14
Ostatni post: mamwi
  Jak wymienić rolkę alternatora? goozik 55 27,545 09-02-2015 09:28
Ostatni post: tyger
  Mocowanie łapy alternatora i sprężarki Gostas 1 1,391 25-07-2014 21:17
Ostatni post: szparag86

Skocz do:


Kontakt | Forum - VW Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra - warsztat, porady, forum, galeria, pomoc, ogłoszenia | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Oklejanie samochodów - Agencja reklamy Starachowice - marecki.name