Ocena wątku:
filtr cząsteczek stałych
04-07-2011, 18:17 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-07-2011 21:02 przez sharanista.)
Post: #1
filtr cząsteczek stałych
VW sharan 1.9 115 KM 2004 (2004- 2010)

1. Co to za filtr?
2. za co odpowiada?
3. gdzie się znajduje?
4. Jak często się go wymienia i jak rozpoznac że już należy go wymienic?
5.Big Grin I czy w ogole jest w Sharaku?
Reklama

04-07-2011, 19:03 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-07-2011 19:08 przez Rakus.)
Post: #2
RE: filtr cząstek stałych
Witaj z tego co pamiętam to jest to filtr którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z cząstek stałych np: sadzy. te cząstki są zbierane w filtrze i co jakiś czas są automatycznie wypalane. Wtedy auto zwalnia i masz wrażenie jakby przechodził w tryb awaryjny. Po chwili jazdy (wypaleniu) wszystko wraca do normy. Wydaje mi się że znajduje się on zazwyczaj na wyjściu z kolektora wylotowego, przed tłumikami. W peugotach do filtra co jakiś czas dolewało się specjalnego płynu (w pugach Eloy's 250zł za litr), a wymiana była chyba co ok 160kkm (wkład filtra).
Czy jest w sharanie, to Ci nie odpowiem, ale w nowych dieslach to już chyba standard.
Wiem też że są już firmy wyspecjalizowane w usuwaniu takich filtrów. Potrzebne są emulatory do sterowników silnika. Wiadomo że jak sie go usunie to już silnik nie jest ekologiczny, ale koszty uzupełniania płynu i wymiany filtra tez nie są małe, więc coś kosztem czegoś.
Pozdrawiam



Sharan ADY 2.0 + LPG
Peugeot 406 - ukochane auto
Kiedy każdy pomysł zaczyna wydawać Ci się genialny - dopij wódkę i idź spać
04-07-2011, 21:15 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-07-2011 21:29 przez sharanista.)
Post: #3
RE: filtr cząsteczek stałych
tutaj ... jeden z kolegów dolewał płyn w filtrze cząsteczek stałych w Sharanie

znalezione w necie na temat filtra cząsteczek stałych:

Dekadę temu na rynku pojawił się pierwszy samochód z przełomowym rozwiązaniem jak na owe czasy, czyli filtrem cząsteczek stałych. Urządzenie odpowiedzialne za zatrzymywanie bardzo szkodliwych substancji trafiło najpierw pod maskę Peugeota 406 coupe z silnikiem 2,2 HDI. Nieco później zostało zaadaptowane do innych diesli z koncernu PSA.

Rozwiązanie wymagało jednak kilku czynności obsługowych. Układ FAP złożony jest z filtra w układzie wydechowym, który zatrzymuje cząsteczki sadzy. W momencie gdy tankujemy samochód specjalny czujnik rejestruje wzrost poziomu paliwa i dodaje odpowiednią ilość środka wspomagającego wypalanie sadzy z filtra. Dzięki temu dodatkowi temperatura spalania jest mniejsza. Pozwala to na przeprowadzenie procedury wypalania także podczas normalnej jazdy w mieście. Jednak to rozwiązanie pozostawia po sobie odpady, które nagromadzają się w filtrze i z czasem go zapychają. Uzupełnienie dodatku paliwowego to koszt kilkuset złotych raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Filtr cząsteczek stałych, który w zależności od stylu jazdy trzeba będzie wymienić już nawet po 80 tysiącach kilometrów kosztuje od ok. 2.500 - 4.700 złotych. Rozwiązanie takie spotkamy nie tylko w autach francuskiego koncernu, ale także innych markach korzystających z ich rozwiązań jak np. Fordach, Mazdach czy Volvo.

DPF to technologia odpowiadająca za to samo co FAP. Różni się tyko tym, że teoretycznie jest ona bezobsługowa. Dopalanie sadzy zbierającej się w filtrze następuje poprzez wzbogacenie mieszkanki paliwowej. Przez to zwiększa się temperatura wydechu, ale aby ją utrzymać kierowca musi przez kilkanaście minut jechać na podwyższonych obrotach przy stałej prędkości. Nie zaleca się ignorowania tej procedury bowiem niedokończona jest nieskuteczna i po paru razach może nastąpić całkowite przytkanie wydechu .

Wtedy wyjścia są dwa: oczyszczanie filtra lub jego wymiana. Co ciekawe w samochodach niektórych marek komputer pokładowy nie informuje nas o trwaniu procedury dopalania. Czasami dopiero przytkanie filtra informuje nas o konieczności odwiedzenia autoryzowanego serwisu. Dopalanie sadzy można zauważyć po tym, że na komputerze pokładowym na postoju średnie spalanie utrzymuje się na nieco wyższych wartościach niż zwykle. Należy też regularnie kontrolować ilość oleju, bowiem bogata mieszanka sprawia, że część paliwa dostaje się do miski olejowej i rozrzedza olej. Według producentów filtr cząsteczek stałych powinien spokojnie wystarczyć na całe życie pojazdu. W praktyce okazuje się, że właściciel stoi przed koniecznością zainwestowania od 4,5 do nawet 12 tysięcy złotych za nowy filtr. Dosyć ciekawe rozwiązanie oferuje Toyota wraz ze swoim systemem D-CAT. Stosuje się tam dodatkowy wtrysk paliwa podczas otwarcia zaworów wydechowych lub umieszcza się w kolektorze dodatkowy wtryskiwacz paliwa działający pod niskim ciśnieniem. Dodatkowa dawka paliwa zwiększa temperaturę wydechu przez co ryzyko rozrzedzenia oleju przez paliwo jest niskie, a w filtrze cząsteczek stałych może dojść do utleniania sadzy. To rozwiązanie słabo sprawdza się w warunkach miejskich bowiem sprawia, że średnie spalanie bardzo szybko wzrasta. Dlatego w sytuacji kiedy codziennie pokonujemy bardzo krótkie dystanse, eksploatacja diesla z taką technologią będzie mocno podwyższać koszty.

Producenci dość sprytnie zabezpieczyli się przed ewentualnymi zarzutami ze strony właścicieli samochodów z filtrami cząsteczek stałych. W instrukcjach obsługi przy opisie działania filtrów cząsteczek stałych jest zwykle adnotacja, że jest to część eksploatacyjna i przy częstym podróżowaniu w miejskich korkach filtr sadzy może ulec uszkodzeniu. Warto więc przed zakupem zastanowić się tak naprawdę czy w niedalekiej przyszłości są nam potrzebne dodatkowe i niemałe koszty. Podobnie sytuacja wygląda przy zakupie samochodu z rynku wtórnego. Bardzo często okazuje się, że niedługo po zakupie na desce rozdzielczej pojawia się ikonka zapraszająca do serwisu w celu wymiany filtra sadzy.

są warsztaty które proponują usuniecie filtra cząsteczek stałych...warto się nad tym zastanowić... wstawili filtry niby dla ekologii, a chodzi tu o dużą kasę dla producentów która idzie z naszej kieszeni Wink
- koszt usunięcia filtra i montaż emulatora (udaje obecność filtra i przekazuje sygnały do sterowania silnika) ok.1600zł - czas pracy ok.6 godz.



SHARAN 1,9 TDI 115 KM 2001
"poczytaj mi mamo"... o SGA
04-07-2011, 22:01
Post: #4
RE: filtr cząsteczek stałych
Wiecie do to co piszecie wiele wyjaśnia Big Grin ale tak trochę poczytalem w ręce wpadla mi kniga "Sam naprawiam samochód VW Sharan "
i tam właściwie nie ma nic na temat tego filtra katalizator tak a o filtrze cząstek stałych ani slowa więc w silniku AUY 1.9 TDI 115 KM (2004-2010) chyba nie ma tego filtra
04-07-2011, 23:34 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-07-2011 23:35 przez wesol.)
Post: #5
RE: filtr cząsteczek stałych
odpuść sobie i nie zaprzataj sobie glowy tym. Polowa tych tekstów w tak naprawde nie jest prawdziwa bo i tez ci ludzi co to pisali nie maja stycznosci z DPF'ami. AUY to za stara konstrukcja by mial DPF To jest technologia w autach ktore to wychodzily od mniejwiecej 2004 roku.



3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
05-07-2011, 05:33
Post: #6
RE: filtr cząsteczek stałych
witam
ja mam usuniety wklad filtra FAP i wgrany soft od auta bez filtra kosztowalo 1000zl
peugeot 807 2,0hdi
06-07-2011, 14:26
Post: #7
RE: filtr cząsteczek stałych
Jakby ktos potrzebowal to podejme sie usunięcia filtra lub naprawy przy uszkodzeniu.
06-07-2011, 15:36
Post: #8
RE: filtr cząsteczek stałych
Co do wypalania sie filtra duże znaczenie przy wypalaniu filtra (oczyszczaniu) oprócz stylu jazdy ma też jakość oleju jaki używamy do silnika.
W vagach DPF są od około 2005 roku ale gównie w 2.0 TDI w 1.9 ich było czego ja jestem przykładem.



Proszę pisać na Maila bo PW jest zapchane.
06-07-2011, 19:00
Post: #9
RE: filtr cząsteczek stałych
(04-07-2011 21:15)sharanista napisał(a):  tutaj
znalezione w necie na temat filtra cząsteczek stałych:
DPF to technologia odpowiadająca za to samo co FAP. Różni się tyko tym, że teoretycznie jest ona bezobsługowa.

Cikawe bo skrót DPF to dokladnie to samo co FAP tyle ze jedne jest z angileskiego a drugie z francuskiego przetlumaczone. do tego wszytskiego tzw mokre DPFy stosowane tez byly w vagach ale zaniechano ich z racji iz AdBlue jest dosc drogi i trzeba go uzupelniac.



3xTouran 1t2i 2x1t3 bls i cayc wszystko zawirusowane.
06-07-2011, 21:18 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-07-2011 21:23 przez sharanista.)
Post: #10
RE: filtr cząsteczek stałych
widzę że kolegę wesol-a "poruszył" mój post znaleziony w necie, tak więc jego oryginalna wersja jest tutaj...
po kilku powyższych postach utwierdziliśmy się w wiedzy, że występuje on w Sharanach nowej generacji... temat zaczyna być na topie, auta się starzeją i przybywa forumowiczów z tymi rocznikami...
już wiemy że filtr cząsteczek występuje w VW Sharan 2.0 TDI 140HP 2007r. tutaj potwierdza to kolega Fragli



SHARAN 1,9 TDI 115 KM 2001
"poczytaj mi mamo"... o SGA




Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Filtr paliwa z 1z do auy? DDiablo 13 3,214 26-01-2021 17:00
Ostatni post: DDiablo
  Potrzebny numer rury filtr powietrza turbo tdi 110 mk1 donkol 5 2,603 05-01-2016 19:19
Ostatni post: Jędrek Z
  Sharan 1,9 TDI 110km AVG - jaki filtr oleju robitak 3 3,112 24-12-2015 10:00
Ostatni post: wesol
  VW Sharan 1.9 TDI 115hp szarpie przy stałych obrotach Łysy_tony 7 6,174 09-07-2015 15:01
Ostatni post: andrew7800

Skocz do:


Kontakt | Forum - VW Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra - warsztat, porady, forum, galeria, pomoc, ogłoszenia | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Oklejanie samochodów - Agencja reklamy Starachowice - marecki.name