Ocena wątku:
CB radio od podstaw
15-09-2013, 11:05
Post: #1
CB radio od podstaw
Jak zakupić swoje CB radio

Zakup CB radia jest rzeczą która się prędzej czy później zwraca i to nie dlatego że użytkownicy tych urządzeń jeżdżą jak przysłowiowi wariaci. W chwili obecnej użytkownicy CB to cała kultura ze ściśle określonym słownikiem, szczególnymi zasadami na drodze jak i w porozumiewaniu się.

Zanim kupisz musisz zadać sobie kilka pytań

Na pewno jest to sprzęt który ułatwia jazdę Niekoniecznie chodzi o unikanie patroli kontrolujących prędkość i poruszanie się Nas a raczej o wymianę informacji o wypadkach, remontach dróg, jakichkolwiek utrudnieniach w ruchu. Możecie być pewni że jeśli ktoś będzie rażąco łamał przepisy natychmiast w eter pójdzie jego marka samochodu, numery rejestracyje, kierunek którym jedzie. Takie napiętnowanie stanowczo hamuje zapędy pseudo kierowców.
Mimo że przepisami prawnymi parametry CB są do siebie bardzo zbliżone to wybór odpowiedniego będzie decydował o wygodzie podczas korzystania jak i osiągów.

CB dzielimy na

-przenośne (ręczne,ręczniaki)
[Obrazek: 94332161_800_s.1379234518.jpg]

-przewoźne (do samochodu)

[Obrazek: 94332155_800_s.1379234516.jpg]

-stacjonarne (bazowe)
[Obrazek: 94332158_800_s.1379234517.jpg]

Przenośne – tzw.ręczniaki radia pokroju ręcznej krótkofalówki. Mają małe rozmiary. Poprzez adapter można podłączyć do zapalniczki oraz zewnętrznej anteny np. magnesowej. Montaż-demontaż kilka sekund. Wadą jest duża podatność na zakłócenia.

Przewoźne – samochodowe, dedykowane do montażu w pojeździe, dobrze się sprawdzają w samochodach.. Wymagają zewnętrznego zasilania i anteny.

Bazowe – stacjonarne do korzystania w warunkach domowych o większych gabarytach, droższe a co za tym idzie z najlepszą jakością ze względu na rozbudowanie elektroniki.

Każdy odbiornik CB spełniający europejskie normy posiada na obudowie oznaczenie CE.
[Obrazek: 94332154_800_s.1379234516.jpg]

Podstawowe parametry radiotelefonów to

-liczba kanałów (podstawowe 40 lub więcej)
-modulacja AM,FM ( w Polsce używana jest AM)
-moc wyjściowa (standartowo 4 waty a przy SSB nie więcej niż 12 watt)
-zakres częstotliwości ( standartowo 26,960 MHz – 27,410 MHz)
-impedancja anteny (50 Ohm)
- zasilanie (12 lub 24V)
-czułość
-wymiary i ciężar (zależne od modelu)

Najbardziej istotne parametry odnoszą się do anteny bez której radio jest bezużyteczne.

Najważniejsze z nich to

-długość fali
-częstotliwość strojenia
-zysk energetyczny
-długość anteny
-sposób mocowania

Podstawy magnetyczne
Główka PL
[Obrazek: 94332160_800_s.1379234518.jpg]


Główka DV
[Obrazek: 94332159_800_s.1379234517.jpg]

Pełna długość fali dla pasma w CB radiach to 11m jednak trudno sobie wyobrazić w samochodzie antenę o długości 11m dlatego niektóre anteny mają tzw sprężynę i jest to wtedy manipulowanie parametrami aby pracowała jak najefektywniej przy zmniejszonych rozmiarach. Anteny o długości powyżej 2m stosuje się w instalacjach domowych.
Najczęściej mamy do czynienia z antenami o długości ¼, ½, 5/8 i 7/8 fali. Dosłownie liczba ta wyraża stosunek długości anteny do długości fali częstotliwości nośnej.
Zwykle im dłuższa będzie antena tym lepsze będzie miała osiągi i bardziej będzie odporna na zakłócenia.

Częstotliwość strojenia jest wyrażana w KHz , w samochodach jest ona większa niż 500 KHz a mniejsza niż 2500 KHz a najbardziej optymalna przyjęta jest w granicach 1000-1500 KHz i wtedy najlepiej będzie antenka działała w samochodzie.
W antenach samochodowych najczęściej podaje się zysk w dB od 1-6 dB Zasada prosta im większy tym lepszy.
Optymalna długość anteny w samochodzie to 1,2 – 2m, owszem są krótsze ale mają wtedy ograniczone możliwości.
Antenę najlepiej zamontować w otworze dachu, klapy wtedy ma najlepsze osiągi jednak nie każdy chce robić z blachy durszlak. Opcjonalnie można antenę zamontować na podstawie magnetycznej która powinna być ulokowana na w miarę dużej, płaskiej powierzchni.
Trzecim sposobem jest uchwyt bądź na rynienkę, reling, pokrywę bagażnika.

Uchwyty antenowe

Na reling
[Obrazek: 94332150_800_s.1379234514.jpg]
[Obrazek: 94332163_800_s.1379234519.jpg]

Na klapę np. bagażnika
[Obrazek: 94332151_800_s.1379234514.jpg]
[Obrazek: 94332162_800_s.1379234518.jpg]

Ważna uwaga
Antenę stroi się do miejsca montażu więc jeśli stroimy antenę zamocowaną w dachu na stałe to wystarczy raz na rok lub dwa SWR-em sprawdzić czy np. korozja nie popsuła kontaktu elektrycznego. Antenę magnesowa po nastrojeniu należy w miarę możliwości mocować w tym samym miejscu, najlepiej jeżeli jest to geometryczny środek dachu lub pokrywy.
Warto zainwestować w dobrą antenę kierując się zasadą, lepiej mieć troszkę gorszy odbiornik a lepszą antenę niż dobre CB radio a marną antenę.

Miernik SWR do strojenia anten
[Obrazek: 94332157_800_s.1379234517.jpg]
[Obrazek: 94332156_800_s.1379234516.jpg]

Kilka podstawowych funkcji które posiadają radia CB

-ASC (automatic squelch control) posiada je kilka modeli np.; Presidenta, M Tech Legend
Jest to automatyczna redukcja szumu aby nie kręcić manualnie podczas jazdy.

-RF GAIN regulacja czułości radia, inaczej mówiąc zmniejszając ją tym pokrętłem radio łapie najmocniejsze sygnały jedynie.

-przełącznik kanałów

-wskaźnik nadawania

-przełącznik modulacji AM/FM (wybrane modele)

-SQUELCH manualna redukcja szumów

-NB dodatkowy filt (wybrane modele)

-przełącznik z dowolnego kanału na 19 tzw. Szybka 19

Dużo modeli posiada z tyłu obudowy wyjście na Jack 3,5mm celem podłączenia zewnętrznego głośnika (ja taki używam firmy President). Można wtedy głośnik umiejscowić w innym miejscu niż radio i taki głośnik ma dużo lepszą barwę głosu niż oryginalny w radiu.
Nowe modele mają także gniazdo na mikrofon zamiast tzw. Gruszki który w momencie mówienia automatycznie uaktywnia nadawanie. Taką funkcję posiada np. President Harry III.

Głośnik zewnętrzny
[Obrazek: 94332152_800_s.1379234514.jpg]
[Obrazek: 94332153_800_s.1379234515.jpg]

Mikrofon dyskretny Jack 3,5mm
[Obrazek: 94332256_800_s.1379234876.jpg]

Jazda z CB radiem daje dużo korzyści jak i przyjemności o ile rozmowy prowadzone są z kulturą. Dowiemy się o utrudnieniach, że „lewym pasem leci karetka na bulajach aby mobilki zrobiły miejsce”. A czasami można również posłuchać nawet niezłe kawały na CB w ramach rozerwania przez kierowców dużych zestawów.

Pamiętaj jeśli CB jest podłączone do zasilania i nie jest do niego podłaczona antena NIGDY nie wciskaj przycisku nadawania gdyż w momencie możesz sobie spalić końcówkę mocy w radio a tego akurat nie obejmuje gwarancja i pozostaniesz z kosztami.

Warto czasami doinwestować kilkadziesiąt złotych w radio i podać je tuningowi w profesjonalnej oczywiście firmie, znacząco poprawia to jakość nadawania, odbioru, jakości słyszalnego głosu. Takowe informacje gdzie będą podane w innym wątku.

Dużym problemem posiadających ZB z dachem panoramą jest miejsce umocowania anteny wobec czego poniżej jest fotka która przedstawia w jaki sposób można umieścić antenę na relingu przy takim dachu.

Wszystkim użytkownikom CB szerokości, przyczepności a zarazem mega łączności życzy
BAMBER
Reklama





Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Radio CB NonSens 4 9,786 18-06-2018 13:09
Ostatni post: Kosstek
  Radio CB grażyny 1 2,008 19-07-2014 22:40
Ostatni post: smok_wawelski
  Jakie CB radio wojtek041 3 2,934 04-10-2013 18:52
Ostatni post: bamber
  Które radio Cb wybrać Adrian1974 29 16,762 03-08-2013 21:53
Ostatni post: Sigma_74

Skocz do:


Kontakt | Forum - VW Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra - warsztat, porady, forum, galeria, pomoc, ogłoszenia | Wróć do góry | Wróć do forów | Wersja bez grafiki | RSS | Oklejanie samochodów - Agencja reklamy Starachowice - marecki.name