Forum VW SHARAN, FORD GALAXY, SEAT ALHAMBRA
ABS/EDC Sharan 99r - Wersja do druku

+- Forum VW SHARAN, FORD GALAXY, SEAT ALHAMBRA (http://www.vw-sharan.pl/forum)
+-- Dział: DZIAŁ TECHNICZNY (/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Dział: Sharan Alhambra 1995-2009, Galaxy 1995-2005 (/forumdisplay.php?fid=13)
+---- Dział: Elektryka auta (/forumdisplay.php?fid=75)
+---- Wątek: ABS/EDC Sharan 99r (/showthread.php?tid=8891)

Strony: 1 2


ABS/EDC Sharan 99r - adrek88 - 26-01-2016 11:37

Witam potrzebuję informacji na temat systemu kontroli trakcji w sharanie mk1 z 99r., gdyż padł mi sterownik pompy i chciałem od razu włożyć taką z edc czy dużo z tym zachodu i co jest potrzebne oprócz pompy/sterownika? Pozdrawiam i proszę o pomoc adrek.


RE: ABS/EDC Sharan 99r - wesol - 26-01-2016 12:50

Edc to coś z kontrolą trakcji ale to było chyba w starych pskach z 4x4 syncro


RE: ABS/EDC Sharan 99r - adrek88 - 26-01-2016 13:22

A w sharanie przed liftem mk1 było btcs chyba tak?


RE: ABS/EDC Sharan 99r - tolus24 - 26-01-2016 14:30

Witam.

W modelach przedliftowych i niektórych poliftowych występował system EDS z niem. ElektronischeDifferentialSperre, który w większości modeli poliftowych zamieniono na ESP z ang. ElectronicStabilityProgram. Różnica jest taka, że EDS to typowa "blokada mechanizmu różnicowego" ale bez jego pełnego zablokowania, a jedynie umożliwiająca przeniesienie napędu na koło o większej przyczepności i system ten działa do pewnej prędkości i jest to z reguły 40km/h, ze względu na ochronę mechanizmu różnicowego, no i oczywiście działa tylko na osi napędzanej, natomiast ESP działa bez względu na prędkość pojazdu i polega na przyhamowywaniu koła o nadmiernym uślizgu i może to być każde koło, nie tylko z osi napędzanej. To tak ogólnie. Jeśli natomiast chodzi o podmianę sterowników, to z tego co pamiętam, to w przedliftowych ,zarówno te bez EDS i z EDS były po dwa rodzaje, o początkach 7M0..... i 1J0..... i musisz zamienić na taki co ma ten sam początek, bo mają inaczej wyprowadzenia wtyczek, następnie musisz sprawdzić kodowanie i ewentualnie przekodować, bo generalnie w Sharanach MKI występowały trzy różne moduły ABS: MK04, MK20, MK25. O ile w Twoim przypadku, czyli auta z 1999r., bez względu czy 4x4 czy nie, czy goły ABS czy z innym systemem, to dla MK04 i MK20, podstawowe kodowanie jest takie samo czyli dla MK04 jest 02802, a dla MK20 jest 12812, to dla aut z modułem MK25 jest już rozróżnienie czy goły ABS czy z czymś innym i czy 4x4 czy nie ale u Ciebie raczej tego modułu nie ma. Dawno się już nie bawiłem w takie rzeczy, bo generalnie wstawiam to co powinno być ale mam nadzieję, że dobrze zapamiętałem i nie mam błędów w swoich notatkach.

Pozdrawiam


RE: ABS/EDC Sharan 99r - adrek88 - 26-01-2016 15:01

Czyli rozumiem że wystarczy odpowiedni sterownik/pompa bo jest to system bez możliwości wyłączenia działa na stałe? Chyba że jest jakiś przycisk? Pozdrawiam adrek.


RE: ABS/EDC Sharan 99r - tolus24 - 26-01-2016 15:07

Witam.

Z tego co pamiętam i z tego co było poruszane nie dawno na forum ale w innym wątku, przy EDS nie występuje osobny przycisk, tak jak w przypadku ESP i jest to system, którego nie da się wyłączyć.

Pozdrawiam


RE: ABS/EDC Sharan 99r - adrek88 - 26-01-2016 15:39

Czyli mam numer sterownika 1J0907379G ABS 20, jaki ma numer sterownika z edc? Jeszcze jak jest sygnalizowania praca systemu jest jakąś kontrolka? I co mogę napotkać na przeszkodzie w montażu? Pozdrawiam adrek.


RE: ABS/EDC Sharan 99r - tolus24 - 26-01-2016 16:24

Witam.

Co do konkretnych numerów to nie wiem, trzeba by w programie części VW ewentualnie jakichś zamienników szukać. Najlepiej jak masz wymontowany stary moduł/pompa to poszukać taki sam, w sensie wyjść elektrycznych i hydraulicznych tylko, żeby miał na module napis ABS/EDS, a nie tylko ABS. I tak pewnie będziesz kupował używkę, a te występują najczęściej z pompą. Sam sterownik może być ciężko dopasować bo o ile zewnętrznie sterownik i pompa wyglądają tak samo to powierzchnią styku chyba się różnią dlatego samego sterownika ABS/EDS raczej nie dopasujesz do pompy współpracującej ze sterownikiem ABS. Bo o ile pamiętam zestaw sterownik/pompa ABS ma, na swoim styku, dwa rzędy po cztery kanały to zestaw sterownik/pompa ABS/EDS ma dwa kanały dodatkowe. Być może w poprzednim poście się źle wyraziłem i pisząc o sterowniku miałem na myśli komplet razem z pompą. Tak jak pisałem dawno już tak nie kombinowałem i mogę się mylić ale wiem,że kiedyś całe pompy wraz ze sterownikiem przekładałem i działało ale czy coś jeszcze po drodze zmieniałem to nie pamiętam.

Pozdrawiam


RE: ABS/EDC Sharan 99r - adrek88 - 26-01-2016 16:37

Ok dziękuję za pomoc coś pomodze i zobaczymy co z tego będzie. Pozdrawiam adrek.


RE: ABS/EDC Sharan 99r - rodzynek - 26-01-2016 22:28

Gwoli ścisłości - EDS nie wpływa w żaden bezpośredni sposób na pracę dyfra. I nie ma znaczenia, czy auto ma napęd na 2 czy 4 koła. EDS wbudowany w sterownik ABS jedynie przyhamowuje koło, które ma poślizg przy ruszaniu. Tak czy inaczej, wyciągasz stary komplet ABS (pompa ze sterownikiem) i w to miejsce wkładasz komplet ABS/EDS. Tak jak tolus24 pisał - EDS ma dwa dodatkowe kanały (tak to nazwijmy).

Kontrolki nie ma, podczas pracy EDS słychać dziwne odgłosy z pompy (inne niż podczas pracy ABS).

Z własnego doświadczenia (mam w Galu EDS) mogę powiedzieć, że chyba zbędny bajer.