17-04-2015, 15:04
Milion postów , a jakoś nikt nie zebrał tego do kupy i nie zrobił ściągi .
Wogóle z tego co udało mi się zauważyć to rozbieżności , jeśli chodzi nawet o same zalecenia .
Na tabliczkach jest coś takiego :
195/60 R16C 98/97T
195....................H
205/55 R16C 98/96H
215/55 R16 (tu brak C) 95H ( i niby juz wystarcza 95 tylko ...hmmmm )
Instrukcja obsługi mówi tak :
195/65 R15 95 RF
205/60 R15 95 RF
215/55 R16 95 RF
225/45 R17 94 RF ( tu juz nawet wystraczy 94 , co nie zmienia faktu , ze poniżej na jakies 91 nie powinnismy schodzić )
tu 15 całowe same prawie , tam same 16 calowe
tu indeksy 98/97/96/95 tu tylko 95/94
nie wiem czy móimy o różnych samochodach , a raczej o róznych modelach i rocznikach : typu do 2000r. i powyżej 2000r.
czy o co tu chodzi ?
a na stronach www wogóle i w jakiś dobieraczach opon można znależć taki mix :
195/65 R15 95T (jakies T , ani xl ani rf)
205/55 R16 94H (jakies H , ani xl ani rf)
205/60 R15 95H ( -----//------)
215/55 R16 97H ( -----//------)
215/60 R15 94H ( -----//------)
Moim zdanie należało by najpierw z tym porządek zrobic i ustalić na sztywno .
A kolejna rzecz to temat istnieje już od tylu lat , a tak malo konkretów
typu :
- kupiłem takie i takie opony- model
- przejechałem na nich sezon , 2 lub 10
- dobre /nie dobre
itd itp ... a malo kto o tym pisze .
Cięzko jest dostosować się do zaleceń producenta , co chyba wszyscy zauważyli jesli chodzi o 205/55 R16 to nie ma z indeksami 95-96-97-99
więc każdy zaczyna kombinować i spoglądać na 94 XL .
Nie mówią tu o nienormalnych wyjątkach typu 91 , by najmniej mnie to nie interesuje i kwestia 200 zl na komplecie na kilka lat to ....nie ma oczym mówić.
więc .. kto jeżdzi na 94 XL i jakich itd itp ???
No i 205 dlatego też ( tak mi się wydaje ), bo to dobry rozmiar , gdyz 195 za waskie na lato , 215 i większe za wielkie , a co za tym idzie inne spalanie , za niskie , pózniej już większa felga bo 17 itd itp ).
więc zostańmy przy 205/55 i R16
Wogóle z tego co udało mi się zauważyć to rozbieżności , jeśli chodzi nawet o same zalecenia .
Na tabliczkach jest coś takiego :
195/60 R16C 98/97T
195....................H
205/55 R16C 98/96H
215/55 R16 (tu brak C) 95H ( i niby juz wystarcza 95 tylko ...hmmmm )
Instrukcja obsługi mówi tak :
195/65 R15 95 RF
205/60 R15 95 RF
215/55 R16 95 RF
225/45 R17 94 RF ( tu juz nawet wystraczy 94 , co nie zmienia faktu , ze poniżej na jakies 91 nie powinnismy schodzić )
tu 15 całowe same prawie , tam same 16 calowe
tu indeksy 98/97/96/95 tu tylko 95/94
nie wiem czy móimy o różnych samochodach , a raczej o róznych modelach i rocznikach : typu do 2000r. i powyżej 2000r.
czy o co tu chodzi ?
a na stronach www wogóle i w jakiś dobieraczach opon można znależć taki mix :
195/65 R15 95T (jakies T , ani xl ani rf)
205/55 R16 94H (jakies H , ani xl ani rf)
205/60 R15 95H ( -----//------)
215/55 R16 97H ( -----//------)
215/60 R15 94H ( -----//------)
Moim zdanie należało by najpierw z tym porządek zrobic i ustalić na sztywno .
A kolejna rzecz to temat istnieje już od tylu lat , a tak malo konkretów
typu :
- kupiłem takie i takie opony- model
- przejechałem na nich sezon , 2 lub 10
- dobre /nie dobre
itd itp ... a malo kto o tym pisze .
Cięzko jest dostosować się do zaleceń producenta , co chyba wszyscy zauważyli jesli chodzi o 205/55 R16 to nie ma z indeksami 95-96-97-99
więc każdy zaczyna kombinować i spoglądać na 94 XL .
Nie mówią tu o nienormalnych wyjątkach typu 91 , by najmniej mnie to nie interesuje i kwestia 200 zl na komplecie na kilka lat to ....nie ma oczym mówić.
więc .. kto jeżdzi na 94 XL i jakich itd itp ???
No i 205 dlatego też ( tak mi się wydaje ), bo to dobry rozmiar , gdyz 195 za waskie na lato , 215 i większe za wielkie , a co za tym idzie inne spalanie , za niskie , pózniej już większa felga bo 17 itd itp ).
więc zostańmy przy 205/55 i R16