Muszę sprawdzić jaki indeks miały moje poprzednie zimówki (ostały się jeszcze 2 sztuki). Skoro to 205, to max. 94, ciekawe czy nawet nie mniej...
Tak czy inaczej 2 lata przejeżdżone bez problemu.
Teraz inna bajka - 195 czy 205?
Wąskie jak śnieg, szerokie jak lód?
Przy 195 to w ogóle tylko indeks 87...
Ja mam 205 i maja index 94 na zime mam 195. Lepiej sie smiga w zime na waskim laczku. Szeroki laczek na zime to zly pomysl. Jzu nie pamietma dokladnie a notatek nie bede szukal ale mialem na uczelni z dr Lisowskim Teorie ruchu kola chyba ze dwa czy trzy semestry. Naprawde o takim bzdecie mozna gadac tygodniami.
Ryzyka nie ma na indeksie 91 póki nie ladujesz go ponad to co masz w dowodzie lub prawie to co w dowodzie. To tak jakbys wozil autem codziennie ze 2 tony ( nielegalnie bo nie wolno ci tyle naklasc do auta ale swiadomie lamiesz prawo i go przeladowujesz) i nawet jakbys mial te opony z indeksem 95 to jest i tak lipa. Musicie kiedys do mnie do firmy przyjechac. Nie ma auta ktoe wyjezdza nei przeladowane. W piątek z MArcinem stalismy i patryzmy jak jedzie jeden z kamieniarzy odnas zaladowany autkiem z paką. Auto do 3.5 tony a na pace 5 plyt po okolo 600-650 kg sztuka. Trzy strzegomie i dwie impale o grubosci 5 cm. Ile zaladował? dobre 3 tony. Opony mu pompowalem pompą z dźwiga naszego i nabilem mu po 5 atmosfer a i tak bylu troche ugięte boki opon. I co jedzie do siebie nie 5 czy 10 km a czasmai robia po 150 km w jedna strone. Ilu zaplacilo juz za przeladowanie auta?? Szkoda mi pisać.
wilk jeśli chcesz kupić oponę 195 to masz wybór tylko i wyłącznie z opon dostawczych, tak samo przy rozmiarze 205 - oczywiście jeśli zamierzasz kupić taki rozmiar jak zaleca producent. Zalecenia producenta przy rozmiarze 195 to profil 60 i nośnośc 97/99. Przy 205 profil 55 i nośność 96/98.
Bierz 205/55, 195 jak dla mnie dla naszych Sharanów jest trochę za mało, węższa opona w zimie sprawdza się tylko i wyłącznie przy sypkim śniegu, w każdych innych warunkach lepsza lub taka sama jest szersza opona.
Co do indeksu, to było wałkowane jedni chcą mieć tak inni inaczej, ja bym Ci polecił kupić wzmocnione (XL) mimo że to indeks niby mniejszy ale opona już jest inna od zwykłej.
Kiedyś już to pisałem ale łopatologicznie dodam, mając dwie opony powiedzmy w rozmiarze 205/XX o indeksie 94 i 205/XX(np.55 ) XL które też mają indeks 94 to opona XL jest mocniejsza (inna budowa opony/ściany bocznej itd).
Dlatego spokojnie jak chcesz możesz brać 205/55 XL zamiast kombinować z 205/60XL.
Problem w tym ze wiekszosc producentów robu opon duzo typowych z normalnymi indeksami itd. Opon wzmacnianych za wiele nie ma plus to ze raczej sa drozsze i niejednoktornie duzo drozsze a nie tylko troszke. Jak ktos ma worek kasy to czmeu nie mozna brac i XL czy cargo i indeksami po 102 i predkosciami maksymalnymi po 270.
(05-10-2014 19:19)wilk napisał(a): [ -> ]Szukałem w paru sklepach i nie mogę znaleźć nic z 97. Max. co znajduje to 94.
Nie wiem czy źle szukam, czy faktycznie jest ich tak mało (wykupione?).
Rok temu kupiłem przez Motointegrator. Jest wyszukiwanie również według indeksu nośności i wybór był bardzo duży.
Koledzy napiszę z własnego doświadczenia.
Jeździłem na felgach 15 i nośność 91 niszczy opony jeśli dużo jeździmy potrzebujemy 95 lub wyższej. To samo dzieje się z oponami na felgach 16, rozmiar 205/55. Przy nośności 91 w jedną zimę wystrzeliły obie przednie opony.
Jeśli ktoś mało jeździ to nośność 91 może być ale jak ktoś lubi bezpieczeństwo i szybko i sporo jeździ to musi być odpowiednia nośność tak jak fabryka przewidziała.

Co do opon o wyższych nośnościach można znaleźć tylko trzeba cierpliwie szukać oczywiście cena jest wyższa niż za standard.
Zimówki mam 195/60 16C, tak jak tabelka na klapce wlewu przykazała. I nie jest ni twardo ni miękko i się szybko nie ścierają, chociaż zimą niejednokrotnie łańcuchy są grane. Na " łoponach ni ma co łoszczędzać", nawet najstarsi górale to wiedzą.

(06-10-2014 00:46)dmusek napisał(a): [ -> ]Na " łoponach ni ma co łoszczędzać", nawet najstarsi górale to wiedzą.
Popieram

Takie oszczędności wyjdą wcześniej czy później bokiem i koniec końców wyjdzie drożej niż kupno od razu opon o parametrach jakie powinno się kupić.
Co do szerokości. Osobiście wiele nad tym myślałem jakie kupić i zdecydowałem się na 215.