Nośność nie jest taka jak zaleca producent ale jesli nie smigasz zaladowany po dach to mozesz brać. U nas nie ma wymogu co do tego parametru.
Producent zaleca: Indeks ładowności: 97 = max 730 kg ? Takie mam letnie (o ile pamiętam).
Indeks 95 jest wymagany ale to różnica niewielu kg.
Ja bym nie ryzykował kupna opon z indeksem jaki wybrałeś. Skoro producent zaleca 97 to znaczy, że ma do tego powód i zakładanie opon z mniejszym indeksem to igranie z losem.
wymóg jest 95 i wynika z tego jaka jest DMC auta. Nie ma mozliwosci by auto mialo 2430 kg dmc i opony do 615 kg. Nie przeszloby homologacji wiec mogloby trafic jedynie na rynek chyba chinski albo koreanski. 2430 podziel na 4 kola to ile ci wyjdzie niecale 610 na kolo. Z tym ze jest jeszcze cos takiego jak dopuszczalny nacisk na os i nasze sga maja na przednia 1240 a natylna 1280 kg czyli na tylna oś na jedna kolo nacisk maksymalny to 640 czyli index kola nie moze byc mneijszy jak te 640 kg a raczje nawet wiekszy. W dowodzie masz taka rubryke oznaczoną jako Najwiekszy dopuszczalny nacisk osi i ja mam 12,54 kN (kilo niutona) przelicz sobie ile to jest kg - czekaj wyrecze cie. dokladnie 1279,08 kg.
Mozesz podjechac na SKP i sobie auto przerobic na mniejszy dopuszczlany nacisk na os a co za tym idzie na inną ładownosc np 400 czy 500 kg. Wyjdzie ci wtedy DMC okolo 2100-2200 kg czyli nacisk na os mniejszy i opony wtedy mozesz miec z indexem nizszym. Jednakze umnie w sharanie mam mase wlasna 1666 kg a dmc 2430 kg czyli ile ladownosci jest? hmm prosta matematryka 2430-1666+ okolo 760kg. Pamietamy ze auto jest 7 osobowe czyli wychodzi po okolo 105-110 kg na osobe( juz niepamietam ale chyba osoba w kodeksie to 75 kg jak dobrze pamietam ale plus bagaz podreczny zdaje sei 15 kg. Musi tez byc naddatek i takie tam. Dlatego jak robilem jeszcze w poprzedniej robocie to mielismy SKP i Mirek nieraz pokazywal krzaki z dowodu jak to bus do przewozu ludzi taki co kursuje w naszej okolicy byl zarejestrowany na 3.5 tony a ludzi mógl zabrac wg wpisu w dowodzie tyle ze DMC wychodzila ponad 4 tony.
Kiedyś sie tak robilo z takimi dostawczakami mercedesa ze sie przerabialo je z cieżarowych na tzw osobowe (troszke błędna nazwa) czyli z 5 ton na do 3.5 tony. Nic sie nie zmienialo w aucie tylko sie zmienialo dowód rejstracyjny na podstawie kwitu wystawionego na SKP. Przyczepke swoja tez moglem zarejestrowac na DMC dowolne np 400 kg 500 kg jednak nie wiecej niz 750 kg. Zarejestrowalem sobie na 600 kg.
No to może od razu poprzerbiajmy na DMC taką jaką ma maluch i pozakładajmy opony z nośnością od tego auta? Czysta oszczędność a i jakie bezpieczeństwo

Nie kupisz opon 205 z indeksem wyższym niż 94 ( chyba że dostawcze ale wybór żaden ). Szukaj w rozmiarze 215.
Generalnie nie ma zadnego zagrozenia. to tak jakbys mowil ze auto majać serie jest bezpieczne a mając zachipsowane juz jest niebezpieczne. Ja to widze tak: niebezieczny jest kierowca bo to on moze narobic tragedii anie auto. Indeks 94 tez nie podchodzi bo minimum to 95 ale to juz roznica chyba 15 kg czy cos kolo tego. Praktycznie zadna. Co do opon hmm nie wiem jak w 205 bo moze i nie ma za wielkiego wyboru ale przeciez w 195 jest indeks 95 spokojnie. Taka mam na zapasie- chyba nawet oryginal jeszcze. Zakaldajac 91 opona nie wybuchnie. Moze sie nawet okazac ze zakaldajac opony z wyzszej półki z indeksem 91 bedzie lepiej jak 95 z jakiegos nankanga czy innej chińszczyzny. Pamietajcie ze te niektore homologacje sa mocno naciagane zwlaszcza produkty z dalekiego wschodu.