na klapie wlewu paliwa jest tabela, patrz post 14 są przedstawione opony dedykowane do SGA, w twoim przypadku 96H...jedni powiedzą nie daj się zwariować... jest to twoja decyzja i odpowiedzialność... niższy indeks może i nie może być przyczyną wypadku.... a prawo, jak to prawo w przypadku "złych okoliczności" wskaże że powinieneś mieć 96H... nie dość, że ktoś ucierpi, to i odszkodowanie, może nie być przyznane..
w swoim jutro wymienię na letnie-
DUNLOP SPORT 215/55/R16 97H (te akurat dostałem od niemca

)
P.S. niestety za "luksus" się płaci

... chciało się mieć VAN-a trzeba bulić

Kłopot polega na tym, że na stronie Dunlopa nie znalazłem opon o parametrach 205/55 R16 97H
są albo opony 205/55 R16 94H- czyli zgodność rozmiaru
albo 215/55 R16 97H - niby mają właściwą nośność ale są szersze niż zalecane do mojego Sharika (1.9TDI 115KM)
polecam poradnik
- oznaczenie opon
- indeks prędkości (H..)
- indeks nośności (94..)
(03-04-2011 16:58)mareceq napisał(a): [ -> ]albo 215/55 R16 97H - niby mają właściwą nośność ale są szersze niż zalecane do mojego Sharika (1.9TDI 115KM)
ja mam właśnie takie w swoim SHARANIE... a przy tym rozmiarze jest deklarowana 94H na klapie wlewu paliwa, czyli mam ponad normę z korzyścią... W czy H to tylko różnica prędkości, w nowych DUNLOP-ach zauważyłem, że robią do większej prędkości, stad to W - do 270km/h
Zaraz zaraz bo czegoś tu nie rozumiem
Producent podaje opony z zalecanym indeksem nośności - kazdy ma wybór
-właściwy lub mniejszy
- jednak wszyscy oczekuja odpowiedzi czy mniejszy będzie dobry
Oczywiście że będzie dobry - dopóki nie wystrzeli
sam przejeździłem zime na indeksie 91 - ale srałem w portki choć nie jeżdżę z obciążeniem i nie szaleje ( po prostu nie miałem kasy a darowanemu koniowi w zęby sie nie patrzy) - po coś ten indeks jet skoro go zalecają
a jaki wybrać tzn czy właściwy czy mniejszy to sam użytkownik se misi zdecydować bo potem to już tylko na siebie wine może zrzucić
jak Ci sie podobaja to bierz ale nie pytaj czy takie możesz bo skoro przewidziany jest inny indeks to znaczy że nie powinieneś aczy możesz to sam zdecydujesz
Nie rómy problemów z rzeczy prostych
To ja z innej beczki. Jakieś 10 lat temu zaczynając karierę zawodową trochę się najeździłem na różne szkolenia m.innymi do Dębicy i tam się nasłuchałem jaki to zapas nadwyżek parametrów opon jest podczas procesu produkcyjnego i to co jest na oponie to jest z dużym zapasem.
Sam przez 5 lat jeździłem Alhambrą z oponami o indeksie nośności 91 i do tego dość często miałem załadowany tył do nawet ok 800kg - i co - nic nie wybuchło. Teraz do następnego SGA zakupiłem kolejne opony z tymże indeksem, po czym zobaczyłem ten temat, ale jakoś nikt nigdzie jeszcze nie napisał że komuś wystrzeliły opony przez zbyt niski indeks nośności (chyba że w ciężarówkach, ale to z konkretnego przeładowania). Decyzja i odpowiedzialność należy oczywiście do kupującego opony, ale i tak wg wszelkich przesłanek nie ma się co martwić.
kuczol co z tego że są z nadwyżką mogą być nawet ze 100 krotna nadwyżka jest napisane 91 i wazie wypadku z twojej czy nie z twojej winy masz pozamiatane a ubezpieczyciel wypnie 4 litery na ciebie.
Panowie każda będzie opona dobra nawet do kaszlaka podejdzie jak się postaracie

- ale pozostaje kwestia odpowiedzialności za siebie i innych uczestników drogi , chyba po ta są normy aby było nam wszystkim bezpiecznie. Ja już się naoglądałem u kolegi kupił Sharana z oponami o mniejszej nośności - guzy jakie wyszły na oponach o nie takiej nośności ja trzeba , chłopak szybko zmądrzał w końcu dzieci wozi, a te grosze które zaoszczędzicie nie są warte kłopotów.
A ha Pan na przeglądzie też nie podbił przeglądu gdy zobaczył te opony z tym indeksem nośności.
(03-04-2011 14:45)sharanista napisał(a): [ -> ]P.S. niestety za "luksus" się płaci
... chciało się mieć VAN-a trzeba bulić 
Tak jest zgadzam się , rozwinę tą myśl -masz auto musisz tankować, naprawiać i utrzymywać je w dobrym stanie technicznym- a jak nie stać cię na utrzymanie nie kupuj i przesiądź się na komunikacje miejską.
Dzięki za radę
Za Waszą namową kupiłem wzmocnione oponki, a konkretnie:
Dunlop SP Sport Fastresponse 215/55 R16 97 H XL
Na razie jest OK. Bałem się trochę, że auto będzie "twardsze" i głośniejsze, ale nic z tych rzeczy nie zauważyłem.
Póki co na drogach jest sucho, więc nie bardzo mam jak sprawdzić opon w ciekawszych warunkach. Jak tylko popada i pojeżdżę trochę po deszczu, to dam znać jakie wrażenia.
Pozdrawiam
Mareceq
Witam, a może ma ktoś: Opona letnia YOKOHAMA 205/55R16 C.drive 2 AC02 94V XL? Lub może kiedyś ktoś użytkował coś takiego (wcześniej AC01 były). Noszę się z zamiarem kupna i do moich zastosowań wystarczy, ale wszelkie opinie mile widziane.
Pzdr.
Dzisiaj byłem u wulkanizatora, bo chcę kupić i wymienić oponki na letnie. Poprosiłem o 195/65/15 nośność przynajmniej 95. Gdy się dowiedział, że potrzebuję takich do Sharana, to wybuchnął śmiechem i popukał się w czoło. Powiedział, żebym nie przesadzał, bo Sharan to nie ciężarówka i wzmacniane opony są zbędne - za twarde, za głośne i za drogie. Powiedział, że optymalne opony do Sharana wystarczą o nośności 91. Odczułem, że wulkanizator mówił wszystko obiektywnie, gdyż posiadał bardzo dużo rodzajów różnych opon - takie co chciałem również, ale zdecydowanie odradzał te wzmacniane aby mnie nie naciągać na zbędne koszty. Wiem, że jest to świetny fachowiec, bo swój warsztat miał jak jeszcze byłem mały (około 25 lat temu) i w moim mieście ma opinie jednego z najlepszych wulkanizatorów. No i teraz tak namieszał mi w głowie, że nie wiem jakie oponki kupić?